Transportul funerar face parte din serviciile funerare oferite de majoritatea firmelor de pompe funebre și se referă la transportul unei persoane decedate cu mijloacele corespunzătoare standardelor Uniunii Europene (mașini autorizate și șoferi experimentați), care diferă în funcție de tipul transportului, în condiții de păstrare și igienă prevăzute de normele europene în vigoare. Este foarte important de specificat faptul că acest tip de transport poate fi efectuat doar de către persoanele specializate în acest domeniu, care prezintă autorizațiile necesare și care acționează în conformitate cu prevederile legislației actuale.

transport funerar intern si international

Transportul funerar poate fi realizat atât local, pe plan național, cât și internațional, regăsindu-se și sub termenul de repatriere decedați. Despre ce presupune fiecare tip de transport, ce acte sunt necesare și ce prevede legislația actuală urmează să fie detaliat în acest articol.   

In Memoriam Bacău Bacău

In Memoriam pune la dispoziţia dvs. serviciul de transport funerar intern și internațional, conform directivelor în vigoare, în mașini echipate corespunzător

1. Ce este și ce presupune un serviciu de transport funerar?

Acțiunea de a transporta persoanele decedate între diverse localități, intern sau internațional, în conformitate cu legislația actuală în vigoare și conform standardelor Uniunii Europene poartă denumirea de transport funerar (sau transport mortuar).

Serviciul de transport funerar include: 

  • transportul sicriului la domiciliu sau spital
  • transportul persoanei decedate la domiciliu
  • depunerea la biserică sau capelă
  • transportul funerar în ziua înmormântării
  • transport intern și internațional

Transportul funerar este efectuat numai de către persoane autorizate cu mașini funerare (microbuze, limuzine, dricuri etc), autorizate în condiții optime de păstrare și igienă. Condițiile și actele necesare pentru transportul funerar intern și transportul funerar internațional sunt îndeplinite după normele legislațiilor în vigoare.

 

2. Transportul funerar intern - definiție, acte și legislație

Transportul funerar intern reprezintă operațiunea de transport al decedaților între localități din România realizat cu vehicule funerare special echipate și omologate conform legislației române.

În conformitate cu legislația actuală în vigoare, serviciul de transport public local efectuat cu vehicule speciale destinate serviciilor funerare se realizează cu îndeplinirea cumulativă a următoarelor condiţii:

  • transportul se realizează cu vehicule special amenajate deţinute de transportatorul autorizat în proprietate sau în baza unui contract de leasing;
  • transportul se efectuează în localitatea de autorizare sau între localitatea de autorizare şi alte localităţi;
  • pentru efectuarea serviciului, transportatorul autorizat percepe şi încasează de la persoanele care au comandat executarea serviciului un tarif pe bază de document fiscal.

Conducătorul vehiculului este obligat să prezinte la controlul în trafic următoarele documente:

  • Certificatul de deces
  • Adeverința de înhumare
  • Certificatul de îmbălsămare
  • Autorizație DSP pentru transportul funerar
  • Documentul fiscal care atestă că serviciul de transport respectiv a fost plătit anticipat

Transportul persoanelor decedate de la locul decesului și până la locul efectuării manevrelor de îngrijiri mortuare se realizează numai de către prestatorii de servicii funerare. Transportul decedatului în această etapă se poate realiza numai cu autovehicule speciale de transport mortuar, autorizate. Pentru transportul decedatului pot fi folosite huse mortuare biodegradabile.

Transportul persoanelor decedate în vederea înhumării de la locul unde corpul defunct este păstrat (domiciliu, capelă și altele asemenea) până la locul înhumării se realizează numai de către prestatorii de servicii funerare, în condițiile prezentelor norme. Transportul decedatului în această etapă este condiționat de prezența documentelor de deces emise de către autoritatea publică locală, cu autovehiculele destinate transportului persoanelor decedate.

 

3. Transportul funerar internațional - definiție, acte și legislație

Transportul funerar internațional presupune serviciul de transport funerar pentru repatrierea decedaților,  atât a cetățenilor străini care decedează pe teritoriul României cât și repatrierea cetățenilor români decedați în afara granițelor. Acesta se poate face numai în condiţiile prevăzute de legislația naţională a ţării în care a survenit decesul şi în conformitate cu regulile internaţionale în vigoare.

În cazul transportului funerar internațional, este obligatorie așezarea decedatului în sicriu de zinc sigilat și apoi în sicriu de transport din lemn. De asemenea, este necesară întocmirea unor documente specifice în funcție de calea de transport folosită: terestră, aeriană sau maritimă.

Documentația necesară pentru transportul funerar internațional:

  • certificat de deces internațional
  • certificat de îmbălsămare
  • pașaport mortuar
  • adeverința de înhumare
  • proces verbal de sigilare a sicriului 
  • autorizații de transport funerar

Conform MAE, transportul corpului neînsufleţit în România se poate face numai în condiţiile prevăzute de legislaţia naţională a ţării respective şi în conformitate cu regulile internaţionale aplicabile.  Personalul consular vă poate oferi detalii în legătură cu această procedură şi vă poate facilita contactul cu casele funerare care asigură transportul în România. Paşaportul mortuar se eliberează de ambasadele sau consulatele României (pentru transportul urnelor cu cenuşa cremată nu este necesar paşaport mortuar).

În ceea ce privește serviciul de preluare din Zona Cargo a aeroportului oferit de firmele de servicii funerare care se ocupă de repatrieri, sunt necesare aceleași acte precum la transportul funerar terestru, cu mențiunea că programarea pentru avion se va face cu 24 de ore înainte de decolare.

În mod normal, o firmă de pompe funebre care oferă servicii de transport funerar internațional, ar trebui să asigure :

  • Întocmirea documentelor;
  • Servicii de îmbălsămare certificată și de conservare a corpului/tanatopraxie;
  • Întocmirea documentelor în vederea obținerii Pașaportului Mortuar;
  • Întocmirea documentelor Consulare;
  • Asigurarea unui sicriu special pentru repatrierea internațională;
  • Preluarea sicriului de la domiciliul persoanei decedate sau de la morgă;
  • Documentele vamale;
  • Transportul sicriului la destinația din țara în care se realizează repatrierea.

Casa Funerară Cristinik Roșiorii de Vede, Teleorman

Casa Funerară Cristinik este singura firmă autorizată DSP, din Roșiori de Vede, și tratează toate solicitările cu maxim bun simț, responsabilitate și compasiune atât pentru decedat cât și pentru familia îndurerată

4. Specificaţii tehnice pentru autovehiculele societăţilor de servicii funerare

Conform legislației românești în vigoare, HG nr. 741 / 2016, specificațiile tehnice pentru autovehiculele societăților de servicii funerare sunt următoarele:

1. Autovehiculul pentru asistenţă funerară mobilă folosit pentru pregătirea cadavrului va îndeplini următoarele condiţii:

a) este inscripţionat cu însemne specifice activităţii pentru care este utilizat;

b) este omologat de către Registrul Auto Român pentru această activitate sau deţine autorizaţie de transport local emisă de către primărie, în baza Legii nr. 92/2007, cu modificările şi completările ulterioare;

c) este înmatriculat în România, se află în proprietatea unei firme de pompe funebre sau o deserveşte în baza unui contract;

d) spaţiul interior este obligatoriu să fie închis, fără vizibilitate din exterior, delimitat de suprafeţe lavabile şi dezinfectabile;

e) autovehiculul este prevăzut cu un paravan separator între habitaclul destinat personalului manipulant şi partea destinată pregătirii cadavrului, care va avea un cubaj de minimum 12 mc;

f) spaţiul interior este dotat cu: targă de recuperare, masă/platformă din inox pentru pregătirea corpului, sertare pentru instrumentar cu închidere etanşă, recipiente/spaţiu pentru deşeurile provenite din manopera de îmbălsămare asimilabile deşeurilor periculoase, rezervor de apă cu capacitate minimă de 25 litri, prevăzut cu robinet, rezervor de colectare a apelor reziduale cu capacitate minimă de 50 litri;

g) spaţiu pentru depozitarea produselor biocide, conform specificaţiilor producătorului;

h) instalaţie de climatizare;

i) asigură nivelul 2 de biosecuritate.

 

2. Autovehiculul mortuar pentru paradă folosit pentru transportul trupului neînsufleţit spre locul de înhumare va îndeplini următoarele cerinţe:

a) habitaclul pentru depozitarea sicriului trebuie să aibă o lungime de minimum 210 cm şi o lăţime de minimum 90 cm;

b) este omologat de către Registrul Auto Român pentru această activitate sau deţine autorizaţie de transport local emisă de către primărie, în baza Legii nr. 92/2007, cu modificările şi completările ulterioare;

c) este înmatriculat în România, se află în proprietatea unei firme de pompe funebre sau o deserveşte în baza unui contract;

d) spaţiul destinat depozitării sicriului trebuie delimitat de suprafeţe care pot fi dezinfectate;

e) autovehiculul este prevăzut cu un paravan separator între habitaclul destinat sicriului şi cel destinat pasagerilor din faţă.

 

3. Autovehiculul funerar pentru recuperare cadavre şi transport internaţional:

a) este inscripţionat cu însemne specifice activităţii pentru care este utilizat;

b) este omologat de către Registrul Auto Român pentru această activitate sau deţine autorizaţie de transport local emisă de către primărie, în baza Legii nr. 92/2007, cu modificările şi completările ulterioare;

c) este înmatriculat în România, se află în proprietatea unei firme de pompe funebre sau o deserveşte în baza unui contract;

d) habitaclul pentru depozitarea trupului neînsufleţit trebuie să aibă o lungime de minimum 200 cm şi o lăţime de minimum 120 cm;

e) spaţiul interior este obligatoriu să fie închis, fără vizibilitate din exterior, delimitat de suprafeţe lavabile şi dezinfectabile;

f) autovehiculul trebuie prevăzut cu un paravan separator între habitaclul destinat personalului şi partea destinată depozitării corpului decedatului;

g) pentru recuperare este necesară dotarea cu o targă de recuperare şi şină de ghidaj pentru targă;

h) agregate frigorifice pentru transportul pe distanţe lungi;

i) autovehiculul va fi dezinfectat periodic.

Pompe Funebre Ana Mureșanu Ploiești

Oferim transport confirm legislației aflată în vigoare în vehiculele proprii omologate

Fie că este vorba de transport funerar al decedatului sau cel al persoanelor care participă la înmormântare, asigurați-vă că alegeți firma de pompe funebre care vă garantează servicii de calitate și siguranță maximă pe tot parcursul desfășurării acestuia. Ai aici un articol complex despre ce anume să ții cont atunci când alegi o firmă de pompe funebre.

Comentarii
Articole recomandate
Postul Crăciunului 2024 - ce ai voie, ce nu ai voie și care sunt zilele de dezlegare la pește?

vezi zilele cu dezlegare la pește, ce ai voie sau nu să mănânci sau să faci, istorie și semnificatii, tradiții & obiceiuri

Parastasul de 40 zile în religia ortodoxă

afla semnificația parastasului de 40 zile, ce se dă de pomană, când se face și ce se pregătește pentru biserică și cimitir

Ajutorul de deces 2024 – cine beneficiază, cât este și cum îl obții

vezi actele necesare pentru obținerea ajutorului de deces