Decesul unui membru din familie poate surveni în momente în care nici nu te aștepți. Costul unei înmormântări este destul de ridicat, cu atât mai mult atunci când nu ești pregătit pentru un astfel de moment. Statul acordă o sumă de bani pentru acoperirea unei părți din costurile de înmormântare care se numește ajutor de deces și care, pentru mulți dintre noi, poate fi o soluție limită atunci când cineva din familie a decedat.
Află care sunt condițiile de acordare a ajutorului de deces, cine îl poate solicita și care este cuantumul actual al acestuia.
Condiții de acordare a ajutorului de deces
Ajutorul de deces se achită în termen de 3 zile lucrătoare de la solicitare de:
- instituţia care gestionează bugetul asigurărilor pentru şomaj, în cazul decesului şomerului, respectiv al unui membru de familie al acestuia;
- casa teritorială de pensii, în cazul decesului pensionarului sau al asiguratului, respectiv al unui membru de familie al acestuia.
Ajutorul de deces se achită persoanei îndreptăţite sau mandatarului desemnat, prin procură specială, de către aceasta. Ajutorul de deces poate fi solicitat, pe baza actelor justificative, în cadrul termenului general de prescripţie, calculat de la data decesului. Cuantumul ajutorului de deces solicitat se achită la nivelul cuvenit la data decesului.
Care este cuantumul ajutorului de deces?
Cuantumul ajutorului de deces se stabileşte anual prin Legea bugetului asigurărilor sociale de stat şi nu poate fi mai mic decât valoarea câştigului salarial mediu brut.
Pentru anul 2024, cuantumul ajutorului de deces este:
- 7.567 lei în cazul decesului asiguratului sau pensionarului
- 3.784 lei în cazul decesului unui membru de familie al asiguratului sau pensionarului
Începând cu data de 01 ianuarie 2018, atât în cazul decesului asiguratului sau pensionarului, cât și în cazul decesului unui membru de familie al acestuia, competența teritorială a acordării ajutorului de deces revine casei teritoriale de pensii din raza de domiciliu a asiguratului (care a decedat) sau pe raza de domiciliu a asiguratului care solicită ajutor de deces pentru membrul de familie (care a decedat).
Ajutorul de deces se achită în termen de 3 zile lucrătoare de la solicitare.
Cererile pentru acordarea ajutorului de deces vor fi soluționate, indiferent de data decesului, cu respectarea termenului general de prescripție de 3 ani.
Ajutor de deces vs ajutor de înmormântare
Deși cele două noțiuni (ajutor de deces și ajutor de înmormântare) fac referire la același eveniment, ele se diferențiază în funcție de sursa din care sunt suportate.
Astfel, ajutorul de înmormântare decurge dintr-o clauză a contractului individual de muncă (dacă este prevăzută o astfel de clauză) unde este menționată și valoarea acestui ajutor, pentru situația în care un angajat are un deces în familie. Conform legii, se consideră membru de familie:
- soțul sau soția;
- copiii proprii, copiii adoptați, copiii aflați în plasament familial sau cei încredințați spre creștere și educare familiei, în vârstă de până la 18 ani sau, dacă îți continuă studiile, până la terminarea acestora, fără a depăși vârsta de 26 de ani, precum și copii incapabili de muncă, indiferent de vârsta, dacă și-au pierdut capacitatea de muncă înaintea vârstelor menționate;
- părinții și bunicii oricăruia dintre soți.
Dacă ajutorul de înmormântare se acordă de către angajator din surse proprii, respectând prevederile contractului de muncă, ajutorul de deces este un drept conferit ca urmare a calității de asigurat. Acesta se suportă din bugetul asigurărilor sociale se stat și se acordă, la cerere, pe baza certificatului de deces.
Cine poate solicita ajutorul de deces?
Ajutorul de deces se va deconta persoanei care face dovada că a plătit pentru cheltuielile de înmormântare. Acesta se decontează în întregime pentru decedații pensionari sau persoane asigurate și doar jumătate pentru un membru de familie care nu are un drept propriu de asigurări sociale și se află în întreținerea titularului la data decesului (gradul I de rudenie).
În cazul decesului asiguratului sau al pensionarului, beneficiază de ajutor de deces o singură persoană care face dovada că a suportat cheltuielile ocazionate de deces și care poate fi, după caz:
- soțul supraviețuitor
- copilul
- părintele
- tutorele
- curatorul sau în lipsa acestora orice persoană care face această dovadă.
În cazul decesului unui membru de familie al asiguratului sau pensionarului, doar o rudă de gradul I asigurată sau pensionară poate solicita ajutorul de deces.
Acte necesare pentru întocmirea dosarului pentru ajutor de deces
În cazul în care decedatul era pensionar, actele necesare sunt:
- cerere pentru acordarea ajutorului de deces;
- cupon pensie decedat;
- certificat de deces (original şi copie);
- dovada că solicitantul a suportat cheltuielile ocazionate de deces, inclusiv declaraţie a solicitantului ajutorului de deces;
- actul de identitate al solicitantului (original şi copie);
- acte de stare civilă ale solicitantului, din care să rezulte gradul de rudenie cu decedatul, sau, după caz, actul care atestă calitatea de tutore, curator, mandatar (original şi copie).
În cazul în care decedatul era asigurat în sistemul public de pensii, actele necesare sunt:
- cerere pentru acordarea ajutorului de deces;
- certificat de deces (original şi copie);
- dovada că solicitantul a suportat cheltuielile ocazionate de deces, inclusiv declaraţie a solicitantului ajutorului de deces;
- actul de identitate al solicitantului (original şi copie);
- acte de stare civilă ale solicitantului, din care să rezulte gradul de rudenie cu decedatul, sau, după caz, actul care atestă calitatea de tutore, curator, mandatar (original şi copie);
- documente din care să rezulte calitatea de asigurat în sistemul public de pensii la data decesului (exemplu: în cazul în care decedatul a avut contract individual de muncă – extras REVISAL eliberat de unitatea angajatoare).
În cazul în care decedatul nu a avut un drept propriu de asigurări sociale, dar un membru de familie (soţ/soţie, fiu/fiică, părinte, bunic/ă) era asigurat în sistemul public de pensii, actele necesare sunt:
- cerere pentru acordarea ajutorului de deces;
- certificat de deces (original şi copie);
- dovada că solicitantul a suportat cheltuielile ocazionate de deces, inclusiv declaraţie a solicitantului ajutorului de deces;
- actul de identitate al solicitantului (original şi copie);
- acte de stare civilă ale solicitantului, din care să rezulte gradul de rudenie cu decedatul, sau, după caz, actul care atestă calitatea de tutore, curator, mandatar (original şi copie);
- documente din care să rezulte calitatea de asigurat în sistemul public de pensii al membrului de familie, la data decesului (exemplu: în cazul în care membrul de familie a avut contract individual de muncă – extras REVISAL eliberat de unitatea angajatoare).
În cazul în care decedatul era membru de familie (soţ/soţie, fiu/fiică, părinte, bunic/ă), care nu a avut un drept propriu de asigurări sociale şi s-a aflat în întreţinerea solicitantului pensionar, actele necesare sunt:
- cerere pentru acordarea ajutorului de deces;
- cupon pensie solicitant;
- certificat de deces (original şi copie);
- dovada că solicitantul a suportat cheltuielile ocazionate de deces, inclusiv declaraţie a solicitantului ajutorului de deces;
- actul de identitate al solicitantului (original şi copie);
- acte de stare civilă ale solicitantului, din care să rezulte gradul de rudenie cu decedatul, sau, după caz, actul care atestă calitatea de tutore, curator, mandatar (original şi copie);
- declaraţie că solicitantul l-a întreţinut pe decedat.
Se vor prezenta următoarele documente, după caz:
- act medical emis sau vizat de medicul expert al asigurărilor sociale, prin care se atestă boala care l-a făcut inapt și data ivirii acesteia, în cazul copilului inapt în vârstă de peste 18 ani (original);
- adeverință care să certifice ca, la data decesului, membrul de familie cu vârstă cuprinsă între 18 și 26 de ani urma o formă de învățământ organizată potrivit legii (original).
În situația în care membrul de familie decedat era un copil inapt pentru muncă, în vârstă de peste 18 ani, ajutorul de deces se acordă cu condiția prezentării unui act medical emis sau vizat de medicul expert al asigurărilor sociale, prin care se atestă cauza care l-a făcut inapt pentru muncă și data ivirii acesteia.
!!! Persoana care are dreptul la ajutorul de deces este persoana menționată pe factura de cheltuieli.
* În cazul în care solicitantul nu are acte din care să rezulte cheltuielile de deces, ajutorul de deces se poate achita persoanei îndreptățite pe baza unei declarații pe proprie răspundere că a suportat cheltuielile ocazionate de înmormântare. În cuprinsul declarației se va menționa în mod expres, faptul că, persoana a luat cunoștință de prevederile art. 292 Cod Penal, respectiv: "declararea necorespunzătoare a adevărului, făcută unui organ sau instituții de stat ori unei alte unități dintre cele la care se refera art.145, în vederea producerii unor consecințe juridice, pentru sine sau pentru altul, atunci când, potrivit legii ori împrejurărilor, declarația făcută servește pentru producerea acelei consecințe, se pedepsește cu închisoare de la 3 luni la 2 ani sau cu amendă."
După efectuarea plăţii ajutorului de deces plătitorul de drepturi de asigurări sociale are obligaţia de a înscrie pe verso-ul certificatului de deces original menţiunea "ACHITAT", data, semnătura şi ştampila.
Unde se depune dosarul pentru ajutorul de deces?
Pentru cazul prezentat în care decedatul era fie pensionar, asigurat sau rudă a unei persoane asigurate - dosarul pentru obținerea ajutorului de deces se va depune la Casa Teritorială / Sectorială de Pensii.
Dacă persoana decedată era în șomaj, actele se vor depune la Agenția Teritorială / Județeană / Sectorială pentru Ocuparea Forței de Muncă.
Dacă persoana decedată era angajată, actele se duc angajatorului.
Te-ar putea interesa și Acte necesare eliberare certificat de deces
Sperăm că toate informațiile prezentate au fost utile. Dacă ai un comentariu sau vrei să ne întrebi ceva referitor la acest subiect, lasă-ne un comentariu și îți vom răspunde.
sursa: Legea bugetului asigurarilor sociale de stat pe anul 2024
Comentarii
Adresa email: petitii.sesizari@cnpp.ro
Nr telefon pentru relatii cu publicul: 031.828.88.00
Vă mulțumesc Mihaela Ulman-Miller
Tatal meu a decedat , nu a fost pensionar a avut doar ajutor social .
Beneficiaza de ajutor de inmormantare ?
Eu nu sunt angajat
Nu am gasit - sau nu am stiut sa caut- informatii despre ajuttorul de deces in cazul pensionarilor decedati si inmormantati in strainatate.
Mama mea, cetatean roman, dar cu domiciul in Canada (ca rezident permanent) a decedat in cursul acestui an. Primea pensie din Romania, dar fara a contribui la asigurarile sociale. Inmormantarea (si toate cheltuielile aferente) au avut loc in Canada.
Pot beneficia de ajutorul de deces?
Daca da, ce cerinte se impun actelor doveditoare (certificat de deces, facturi)?
Recitindu-mi intrebarea, observ ca nu am formulat-o indeajuns de clar: ma refeream la ajutorul de deces din Romania, nu la cel din Canada (la care, apropo, nu are dreptul)
Cum scriam, mama a fost pensionara (pensia i se livra intr-un cont deschis la o banca din Romania), dar nu mai platea CASS de la data stabilirii sale in Canada, intrucat nu s-a mai intors niciodata in Romania. Ma intrebam daca CASS l azi este sau nu o conditie a respectivului ajutor de deces.
Dacă o persoana a decedat în România adresa din buletin București,
Dar lucrează cu contract în Germania
Beneficiază de ajutor de înmormântare în România sau Germania?
Menționez ca decedatului nu a lucrat deloc în România.
Membru de familie, în sensul legii, poate fi:
• soţul/soţia;
• copiii proprii, copiii adoptaţi, copiii aflaţi în plasament familial sau cei încredinţaţi spre creştere şi educare familiei, în vârstă de până la 18 ani sau, dacă îşi continuă studiile, până la terminarea acestora, fără a depăşi vârsta de 26 de ani, copiii indiferent de vârstă, aflaţi în întreţinere, dacă au devenit inapţi pentru muncă din cauza stării de sănătate înainte de împlinirea vârstei de 18 ani, respectiv 26 de ani;
• părinţii şi bunicii oricăruia dintre soţi.
Dvs în calitate de frate, sunteți ruda de gradul II și nu veți putea obține ajutor de deces.
De curând am facut rost de o factura pe sicriu pentru ai ajuta .., mai pot solicita ajutorul dacă factura este făcută la o luna diferenta de data decesului..? Va rog răspuns. Mulțumesc
Am si eu o intrebare. Fratele meu a murit in Germania acum 9 luni. Era in ajutor social. Nu stiu ce asigurari avea.L am adus in tara, si i am facut toate ce erau de facut prt inmormantare. Va rog sa imi spuneti daca mama mea, care este pensionara, are vreun drept de ajutor de imnormantare ptr fratele meu.
Multumesc.
Fratele meu a decedat acum câteva zile, 35 de ani, nu avea contract de muncă în momentul asta și se pare că mama nu primeste ajutor (macar jumătate) deșii ea este angajata cu carte de munca.
Fratele meu nu avea handicap diagnosticat, însă el avea probleme cu sănătatea inca de la 20 de ani; tensiune înaltă, atacuri de panica... si altele, am găsit ceva din analizele lui de lungul anilor ăștia (ma gândesc ca poate ajuta să fac o reclamație ceva)
Iar la vârsta de 30 de ani Fratele a rămas fără permis pe nedrept, și asta la incapacitat sa aibă o muncă decenta cu un contract și să nu mai vb despre faptul ca rămânând fără permis toate problemele lui s.au agravat, tocmai chiar cauza decesului este stop cardiac .
Mi se pare nedrept ca mama sa nu poată lua un ajutor, din câte mi.au spus putea soția dar mama nu, ce naiba lege mai e și asta??? Mi se pare incredibil...
Credeți că pot face vreun recurs ceva? Unde pot face asta ?
Mulțumesc mult!
În cazul în care decedatul nu a avut un drept propriu de asigurări sociale, dar un membru de familie (soţ/soţie, fiu/fiică, părinte, bunic/ă) era asigurat în sistemul public de pensii, actele necesare sunt:
- cerere pentru acordarea ajutorului de deces;
- certificat de deces (original şi copie);
- dovada că solicitantul a suportat cheltuielile ocazionate de deces, inclusiv declaraţie a solicitantului ajutorului de deces;
- actul de identitate al solicitantului (original şi copie);
- acte de stare civilă ale solicitantului, din care să rezulte gradul de rudenie cu decedatul, sau, după caz, actul care atestă calitatea de tutore, curator, mandatar (original şi copie);
- documente din care să rezulte calitatea de asigurat în sistemul public de pensii al membrului de familie, la data decesului (exemplu: în cazul în care membrul de familie a avut contract individual de muncă – extras REVISAL eliberat de unitatea angajatoare).
Dacă mama decedatului poseda TOATE documentele precizate mai sus, nu ar fi trebuit sa ii fie refuzat dreptul de a primi jumatate din ajutorul de deces. Va recomand sa solicitați din partea Casei De Pensii Pitești un răspuns in scris cu motivul pentru care nu i se acorda acest ajutor.
Da mama are toate actele, am fost la casa de pensii și ne.au spus ca nu poate lua ajutor pt ca nu aplica în cazul ei deșii ea este angajata din cauza faptului ca copilul ei nu avea contract de munca în momentul decesului nu i se da nimic, i-ar fi dat doar în cazul în care el avea mai puțin de 18 ani, sau era student cu vârsta pana la 26 de ani sau dacă el avea vreun handicap detectat pana la vârsta de 18 ani... în cazul în care nu are nici unu din cele menționate doar soția putea lua jumătate dacă ea era angajata, mi se pare incredibil adică mama nu poate lua dar soția putea în aceste condiții... în fine asta e România fac legile după cum le vine, aparent fără logica.... dumneavoastră ma puteți îndruma unde por face o sesizare/reclamatie/plângere??? La ce departament? Nu știu un email, un apel telefonic... orice, cred ca trebuie făcut asa poate țin font și fac o schimbare dacă ne vaitam, și bine ar fi să o facem fiecare când suferim nedreptăți de genul, altfel nu vom schimba nimic niciodată.
Mulțumesc mult de tot pt răspuns!
În cazul în care decedatul nu a avut un drept propriu de asigurări sociale, dar un membru de familie (soţ/soţie, fiu/fiică, părinte, bunic/ă) era asigurat în sistemul public de pensii, actele necesare sunt:
- cerere pentru acordarea ajutorului de deces;
- certificat de deces (original şi copie);
- dovada că solicitantul a suportat cheltuielile ocazionate de deces, inclusiv declaraţie a solicitantului ajutorului de deces;
- actul de identitate al solicitantului (original şi copie);
- acte de stare civilă ale solicitantului, din care să rezulte gradul de rudenie cu decedatul, sau, după caz, actul care atestă calitatea de tutore, curator, mandatar (original şi copie);
- documente din care să rezulte calitatea de asigurat în sistemul public de pensii al membrului de familie, la data decesului (exemplu: în cazul în care membrul de familie a avut contract individual de muncă – extras REVISAL eliberat de unitatea angajatoare).
Dacă mama decedatului poseda TOATE documentele precizate mai sus, nu ar fi trebuit sa ii fie refuzat dreptul de a primi jumatate din ajutorul de deces. Va recomand sa solicitați din partea Casei De Pensii Pitești un răspuns in scris cu motivul pentru care nu i se acorda acest ajutor.
Am și eu o întrebare. Soțul meu a decedat acum 3 zile în urmă, iar la momentul decesului el nu era nici pensionar și nici asigurat. Până anul trecut în luna mai el a fost asigurat apoi și-a dat demisia de la firmă, deoarece lucra la o firmă de curierat și nu a mai rezistat din cauza programului de lucru de 12 până la 14 ore pe zi. A avut o vechime în câmpul muncii de 33 de ani iar acum nefiind asigurat de 10 luni de zile eu ca soție voi primi numai jumătate din ajutorul de înmormântare deoarece el nu mai era asigurat? Adică întrebarea este dacă o perioadă foarte lungă a fost asigurat iar acum pentru o perioadă foarte scurtă nefiind asigurat eu beneficiez doar jumătate din sumă?
Actele necesare acordării ajutorului de deces sunt:
• Cerere pentru acordarea ajutorului de deces;
• Certificat de deces (original şi copie);
• Certificat de naştere fiică, (copie și original);
• Certificat de căsătorie (dacă e cazul), (copie și original);
• Actul de identitate al solicitantului (fiică) (CI/BI), (copie și original);
• Dovada că solicitantul a suportat cheltuielile ocazionate de deces (facturi fiscale, original şi copie);
• Calitatea de asigurat la data decesului
Vă recomand să verificați lista de acte solicitate și la casa teritorială de pensii unde trebuie să depuneți cererea pentru obținerea ajutorului de deces.
Am și eu o întrebare, am un frate divorțat de 40 de ani și locuiește la mine(sora) de 14 ani este imobilizat la pat cu AVC și mai multe complicații.Eu ca sora am grijă și am avut de el .
În momentul de fata este pe moarte ,nimeni nu l a vizitat din fosta familie sau sa l ajute cu ceva.Singura am avut grija de el ca sora.
Poate altcineva sa i ia banii de înmormântare care pana în prezent nu a avut nicio treaba cu el?
Eu ca sora sunt cu toată cheltuiala.
Va mulțumesc!
Ce alte optiuni mai am sa pot sa iau ajutorul de inmormantare daca nu am certificat de deces ci soar adeverinta de inhumare?
Cererea şi actele doveditoare pentru un ajutor financiar se înregistrează la primăria comunei, oraşului, municipiului sau, după caz, a sectorului municipiului Bucureşti, unde familia din care a făcut parte persoana decedată sau chiar persoana in cauză a beneficiat de ajutor social.
Ajutorul financiar se suportă din bugetul local şi poate fi acordat în bani şi/sau în natură, prin bunuri materiale.
soț/soție; copilul; părintele; tutorele; curatorul; oricare persoană care dovedeşte cu acte că a suportat cheltuielile ocazionate de deces, dacă nu există altă solicitare din partea persoanelor menţionate anterior. Teoretic, soțul Dvs va putea solicita ajutor de deces, dar va recomand sa va interesați și la casa teritoriala de pensii sau la primărie (instituția la care se face solicitarea pentru ajutorul de deces).
Am si eu o intrebare am adus mama sā locuiasca la mine in Italia are resedinta a casa mea e pensionata in Romania de mai mult de 27 de ani....vream sā stiu daca are dreptul la ajutor de mormintare in casul ca muare
Multumesc mult
Am o intrebare
A murit vecina mea care nu avea nici asigurare nici pensie
Are 2 copii care nu au luat parte la cheltuielile de inmormintare neavind bani
De toata cheltuiala sa ocupat cuscra ei care este pensionara
Intrebarea mea este:
Cuscra ei fiind pensionara poate beneficia de ajutor de inmormintare ,are si chitanta de la pompe funebre cum a platit sicriul?
Va rog sa ma ajutati cu un raspuns urgent, la telefon nu raspunde nimeni .
In cazul decesului sotiei (care nu era asigurata sau pensionar )asiguratului, pensionarului(sot)am inteles ca poate depune o cerere pt ajutor deces si va primii jumatate din suma .
Intrebarea este daca el va deceda va primii ajutorul intreg sau se va scadea din ajutorul lui ajutorul dat sotiei . Multumesc
Multumesc
În cazul decesului soțului pensionar, soția (sau copilul, parintele, tutorele, curatorul sau oricare alta persoana care va face dovada cheltuielilor de înmormântare) va putea solicita ajutor de deces și va primi suma integrala a ajutorului de deces.
Tatăl meu a decedat in octombrie si nu am reusit sa luam ajutorul de înmormântare din cauza ca el nu era asigurat, era divortat de mama iar eu sunt in concediu de creștere copil si nu au vrut sa imi acorde. Singura care ar putea sa ia ar fi sora mea, dar factura pentru sicriu este pe numele meu si nu am reusit sa o modificam cu firma de pompe funebre. Speram sa rezolvam partea asta.
In cat timp de la deces se poate depune dosarul? Mai putem beneficia de ajutorul de înmormântare dupa atata timp?
Mulțumesc
In urma cu 3 zile a murit soacra mea
Ea avea ajutor social
Am facut toate cele necesare la o inmormintare si as vrea sa stiu daca pot beneficia de ajutor de inmormintare
Multumesc
Am și eu o întrebare.Tatal meu a murit,nu lucra,era coasigurat la locul meu de munca.Eu in calitate de fiica,asigurata,pot solicita ajutorul de înmormântare?Multumesc
De la primarie ne-au eliberat doar adeverinta de inhumare fara sa ne emita si un certificat de deces.
Multumesc,
• soţul supravieţuitor;
• copilul;
• părintele;
• tutorele;
• curatorul;
• oricare persoană care dovedeşte cu acte că a suportat cheltuielile ocazionate de deces, dacă nu există altă solicitare din partea persoanelor menţionate mai sus.
Dvs va încadrați la ultima categorie, conform celor relatate de Dvs. Puteți solicita și obține ajutor de deces, dar va recomand sa sunați și la casa teritoriala de pensii.
Am vorbit la primarie, nu ne pot ajuta pa veniturile noastre depasesc 1800 lei si ne-au recomandat sa mergem la casa de pensii si sa cerem o copie dupa registrul de deces si asa poate reusim.
Intrebarea mea este ati mai auzit o astfel de varianta, sau ne puteti ce altceva am mai putea face sa ne recuperam banii, noi avand toate facturile/chitantele?
Multumesc,
Tatal meu a decedat pe data de 1 ianuarie 2023.
Avea o pensie de hándicap .
As Dori SA stiu daca dau ajutor chiar daca EU nu lucrez in tara !
El este ingropat in Romania.
În situația Dvs, pentru a primi un răspuns sigur va sugerez sa sunați la primăria de domiciliu (domiciliul tatălui Dvs). Mulțumim !
• soţul supravieţuitor;
• copilul;
• părintele;
• tutorele;
• curatorul;
• oricare persoană care dovedeşte cu acte că a suportat cheltuielile ocazionate de deces, dacă nu există altă solicitare din partea persoanelor menţionate mai sus.
Astfel, deoarece ati menționat ca nu exista rude, puteți solicita Dvs ajutorul de deces și, conform CNPP, aveți nevoie de actele care atesta ca l-ați avut în grija pe decedat. Dacă nu dețineți aceste acte, va recomand sa sunați la CNPP sau la casa teritoriala de pensii de unde ar trebui sa primiți ajutorul și sa le explicați situația dvs.
bunica mea a murit, iar tatal meu nu mai are toate bonurile cu cheltuielile. are facturi in suma de aproximativ 1500 lei.
va primi ajutorul la valoarea lui intreaga? (bunica era pensionara)
Dar nimeni nu s a ocupat de ajutorul de deces
Se mai poate lua cumva?
Multumesc anticipat
În cazul în care decedatul nu a avut un drept propriu de asigurări sociale, dar un membru de familie (soţ/soţie, fiu/fiică, părinte, bunic/ă) era asigurat în sistemul public de pensii, atunci doar membrul de familie respectiv poate solicita ajutorul de deces. În situația prezentata de Dvs, nu cred ca nepotul decedatului va putea obține ajutorul de deces. Dar pentru un răspuns sigur, va recomand sa contactați CNPP la nr de telefon 031.828.88.00.
- cerere pentru acordarea ajutorului de deces;
- certificat de deces (original şi copie);
- act de identitate al solicitantului (original şi copie);
- acte de stare civilă ale solicitantului, din care să rezulte gradul de rudenie cu decedatul, sau, după caz, actul care atestă calitatea de tutore, curator, mandatar (original şi copie);
- dovada că solicitantul a suportat cheltuielile ocazionate de deces (original şi copie);
- adeverință eliberată de angajator din care să rezulte că persoana decedată avea calitatea de asigurat la data decesului, respectiv extras din REVISAL, după caz.
Cererea pentru ajutorul de deces este soluționată, indiferent de data decesului, cu respectarea termenului general de prescriptie de 3 ani de către casa teritoriala de pensii din raza de domiciliu a asiguratului (a decedatului). În cazul decesului asiguratului, cuantumul ajutorului de deces este de 6095 lei.
Pot beneficia de ajutor de deces de pe urma tatalui pensionar asigurat? Eu nu lucrez si nici nu sunt asigurat momentan. Multumesc.
Tatăl meu a Decedat pe data de 25 Mai Dar Decesul a fost în Spania în Spital Actele de deces au fost eliberate după 2 săptămâni în care eu am ajungi țară 5 Sectembrie iar depune actelor la primărie au fost depuse pe data de 6 Sectembrie
Transcrierea actelor de Deces și eliberarea Certificatul Original sa obținut acum doua zile
Ce trebuie sa fac acum
Și dacă exista vreo problema pentru întârzierea actelor
Va mulțumesc
Ajutorul de deces va fi plătit de instituția din țara în care a fost asigurată persoana decedată, indiferent în ce țară din UE locuiesc persoanele îndreptățite să primească ajutorul.
Dacă înmormântarea a avut loc în România și puteți prezenta și dovada cheltuielilor de înmormântare, puteți solicita ajutorul de deces prezentând toată documentația necesară la primăria de domiciliu (domiciliul Dvs, dacă Dvs sunteți solicitantul).
Cui ar trebui să mă adresez pentru a solicita un ajutor pentru înmormântare?
Dacă certificatul de decesului și raportul spitalului nu sunt în limba română, trebuie traduse?
Din câte știm noi, țara care ar trebui sa plătească ajutorul de deces este țara în care a locuit ultima dată ruda decedată, cu condiția să fi primit o pensie acolo (sau țara în care a cotizat cel mai mult la fondul de securitate socială).
Actele de stare civilă ale cetăţenilor români, întocmite la autorităţile străine, au putere doveditoare în România numai dacă sunt transcrise în registrele de stare civilă române.
Tat meu a primit pensia doar din România pentru că avea 76 de ani și s-a mutat în Ungaria în urmă cu doar 6 săptămâni. De asemenea, a plătit asigurări sociale doar în România.
Este suficientă o traducere oficială a certificatului de deces?
a) cerere pentru acordarea ajutorului de deces;
b) certificat de deces transcris (original și copie);
c) act de identitate al solicitantului (original și copie);
d) acte de stare civilă ale solicitantului, din care să rezulte gradul de rudenie cu decedatul, sau, după caz, actul care atestă calitatea de tutore, curator, mandatar (original și copie);
e) dovada că solicitantul a suportat cheltuielile ocazionate de deces (original și copie).
Pentru mai multe detalii legate de transcrierea certificatului de deces în străinătate, vă recomandăm să citiți și articolul nostru https://www.condoleante.ro/articole/transcriere-certificat-deces-emis-in-strainatate.
Mulțumesc!
Mentionez ca decedatul nu era asigurat (salariat sau pensionar), dar avea asigurare de sanatate.
Va multumesc anticipat!
Da, și Dvs puteți solicita ajutorul de deces dacă veți prezenta actele de stare civilă prin care să rezulte gradul de rudenie cu decedatul (alături de celelalte acte necesare, prezentate în articolul de mai sus).
Membru de familie, în sensul legii, poate fi:
• soţul/soţia;
• copiii proprii, copiii adoptaţi, copiii aflaţi în plasament familial sau cei încredinţaţi spre creştere şi educare familiei, în vârstă de până la 18 ani sau, dacă îşi continuă studiile, până la terminarea acestora, fără a depăşi vârsta de 26 de ani, copiii indiferent de vârstă, aflaţi în întreţinere, dacă au devenit inapţi pentru muncă din cauza stării de sănătate înainte de împlinirea vârstei de 18 ani, respectiv 26 de ani;
• părinţii şi bunicii oricăruia dintre soţi.
Foarte important de menționat că solicitantul ajutorului de deces va trebui să facă dovada cheltuielilor suportate pentru înmormântare și să prezinte actele care confirmă gradul de rudenie.
Pentru mai multe informații, intrați pe https://www.cnpp.ro/ajutorul-de-deces sau sunați la nr de telefon pentru relații cu publicul 031.828.88.00.
Asadar, in cazul decesului pensionarului, ajutorul de deces se acorda pe baza documentelor mentionate mai jos de catre casa teritoriala de pensii in evidenta careia se afla persoana decedata la data decesului.
Potrivit dispozițiilor legale ajutorul de deces se acordă, pe baza următoarelor documente:
a) cerere pentru acordarea ajutorului de deces;
b) certificat de deces (original si copie);
c) act de identitate al solicitantului (original si copie);
d) acte de stare civilă ale solicitantului, din care să rezulte gradul de rudenie cu decedatul, sau, după caz, actul care atestă calitatea de tutore, curator, mandatar (original si copie);
e) dovada că solicitantul a suportat cheltuielile ocazionate de deces (original si copie).
Ajutorul de deces poate fi solicitat, o singură dată, pe baza actelor justificative, în cadrul termenului general de prescripție, calculat de la data decesului, respectiv în termen de maxim 3 ani de la data decesului. Ajutorul de deces se achită în termen de 3 zile lucrătoare de la solicitare.
Pentru mai multe informații, va rog sa sunați la nr pentru relații cu publicul de la CNPP 031.828.88.00.
(scuzați, va rog, greșelile gramaticale din mesajul anterior)
Mulțumesc anticipat pentru răspuns!
În situația Dvs, sora pensionară sau fratele mamei care primește ajutorul social poate depune cererea pentru ajutor, cât timp solicitantul face și dovada suportării cheltuielilor pentru înmormântare. Totuși, vă recomand să luați legătura mai întâi cu Ambasada României în Cipru (00357/97812277) și ulterior la CNPP - relații cu publicul, 031.828.88.00. Este o situație specială și este important să solicitați un răspuns avizat.
În legătură cu adeverința de asigurat, vă recomand să solicitați informații la ANAF. Dânșii se ocupă de regulă cu emiterea adeverințelor pentu asigurați.
Actele necesare în vederea acordării acestor sume sunt, după caz:
- cerere;
- certificatul de deces, în original şi în copie;
- actul de identitate al solicitantului (original şi în copie);
- acte de stare civilă ale solicitantului, din care să rezulte gradul de rudenie cu decedatul (original şi copie);
- certificatul de moştenitor (original şi copie);
- copia talonului de plată a pensiei persoanei decedate, după caz.
Pentru mai multe informații, contactați Casa Națională de Pensii Publice, la nr de telefon pentru relații cu publicul.
Am și eu o întrebare
Socrul meu a decedat în Suceava și tot acolo a fost și înmormântarea. Ajutorul de înmormântare se poate face în al județ? Întreb pentru ca noi locuim în Bihor.
Membru de familie, în sensul legii, poate fi:
• soţul/soţia;
• copiii proprii, copiii adoptaţi, copiii aflaţi în plasament familial sau cei încredinţaţi spre creştere şi educare familiei, în vârstă de până la 18 ani sau, dacă îşi continuă studiile, până la terminarea acestora, fără a depăşi vârsta de 26 de ani, copiii indiferent de vârstă, aflaţi în întreţinere, dacă au devenit inapţi pentru muncă din cauza stării de sănătate înainte de împlinirea vârstei de 18 ani, respectiv 26 de ani;
• părinţii şi bunicii oricăruia dintre soţi.
Totuși, vă recomandăm să îi contactați telefonic și pe cei de la CNPP. O zi bună!
solicit in numele meu ajutorul de deces? multumesc
in cazul decesului mamaei mele, care are o varsta inaintata, peste 100 de ani, suntem 2 fiice,
cu una are contract de intretinere, dar nu se mai ocupa de ea din urma cu 5ani, iar eu sunt cealalta fiica, care ma ocup de ea, de 5ani incoace.
Eu ii voi face inmormantarea desi cealalta e obligata prin contractul de intretinere.
Este vreo problema?
daca decedatul nu era asigurat , are doi copii, copii pot beneficia de pensie de urmas?
• soţul/soţia;
• copiii proprii, copiii adoptaţi, copiii aflaţi în plasament familial sau cei încredinţaţi spre creştere şi educare familiei
• părinţii şi bunicii oricăruia dintre soţi.
1. In cazul decesului (si inmormantarii) in strainatate a unei persoane pensionare se acorda ajutor de inmormantare?
2. Daca da, fiul decedatului poate imputernici pe altcineva (prin Notariat) sa ridice ajutorul de inmormantare?
Va multumesc anticipat!
1. DA, se acordă ajutor de înmormântare chiar dacă decesul survine în altă țară. Ajutorul de deces va fi plătit de instituția din țara în care a fost asigurată persoana decedată.
2. Ajutorul de deces se acordă, la cerere, pe baza certificatului de deces și DA, fiul decedatului poate împuternici pe altcineva să ridice ajutorul de înmormântare. Se poate întreba și la o firmă de pompe funebre dacă vă poate ajuta cu ridicarea ajutorului.
"În cazul decesului unui membru de familie, cu drept la pensie de urmaş, se acordă asiguratului un ajutor de înmormântare egal cu jumătate din pensia minimă integrală pentru limita de vârstă."
Aveţi dreptul sàsolicitați la Starea Civilă un Extras al Actului de deces, contracost. Acest Act are valoarea unui Certificat de deces si il puteti folosi la dosarul pentru ajutorul pe care il solicitati.
Articole recomandate
Postul Crăciunului 2024 - ce ai voie, ce nu ai voie și care sunt zilele de dezlegare la pește?
vezi zilele cu dezlegare la pește, ce ai voie sau nu să mănânci sau să faci, istorie și semnificatii, tradiții & obiceiuri
Parastasul de 40 zile în religia ortodoxă
afla semnificația parastasului de 40 zile, ce se dă de pomană, când se face și ce se pregătește pentru biserică și cimitir
Calendarul Ortodox OCTOMBRIE 2025 - Principalele sărbători creștine din luna octombrie
află care sunt principalele sărbatori religioase ale lunii octombrie și ce datini și obiceiuri au loc în această perioadă