Decesul unei persoane dragi în străinătate și necesitatea serviciilor de repatriere a trupului neînsuflețit reprezintă un subiect pe cât de dureros, pe atât de important de rezolvat. Vestea morții cuiva din familie sau din rândul prietenilor aduce cu sine o serie de întrebări legate de procedura de transport funerar internațional, respectiv de repatriere a decedatului.

20 intrebari repatriere decedati romani din strainatate

Românii care se confruntă cu vestea morții unei rude în străinătate au nevoie de un sprijin de nădejde astfel încât să își poată conduce defunctul pe ultimul drum. Firmele care oferă servicii de repatriere decedați din străinătate sunt aliatul de care au nevoie cei aflați într-o asemenea situație. Acestea se pot ocupa de repatrierea celor dragi de oriunde din Europa sau chiar și din America, Asia, Australia oferind servicii funerare complete. 

Am trecut în revistă 20 de întrebări și răspunsuri menite să clarifice câteva din cele mai comune și mai importante aspecte legate de repatrierea decedaților români din străinătate. 

Ajutorul Funerar Hunedoara

Ajutorul Funerar vă oferă servicii funerare complete - pompe funebre, repatriere decedaţi și transport funerar din majoritatea statelor Europene

1. Ce înseamnă, cât costă și cât durează repatrierea unei persoane decedate?

Repatrierea decedaților reprezintă operațiunea de transfer a unei persoane care a decedat în străinătate și al cărei trup va fi îngropat în țară. Trebuie menționat încă de la început că această operațiune poate fi efectuată doar de către o firmă de servicii funerare repatriere.

În ceea ce privește costurile serviciilor de repatriere a decedaților, acestea sunt estimate între 3000 și 6000 de euro, însă pot fi chiar mai mari, în funcție de țara în care a avut loc decesul. Serviciile de repatriere sunt mai costisitoare în cazul unor țări precum Finlanda, Olanda, Luxemburg, Belgia sau Austria. Însă, în țări precum Anglia, Franța, Italia sau Spania, costurile pot fi mai mici dacă familia întocmește pașaportul mortuar.

Există persoane, ce-i drept foarte puține, care decid să își facă asigurare de viață și astfel firma de asigurări va acoperi integral costurile repatrierii în caz de deces. Familia decedatului va beneficia, în acest caz, de ajutor din partea firmei de asigurări, astfel încât costurile repatrierii să fie nule. Firma de repatrieri nu va solicita nicio sumă de la familia decedatului și va recupera cheltuielile cu repatrierea decedatului de la firma de asigurări.

În ceea ce privește durata repatrierii unei persoane decedate, aceasta depinde de țara în care a avut loc decesul, legislația țării respective, și localitatea de destinație. În general, după ce toate documentele și cerințele au fost întocmite, poate dura între 5 și 15 zile lucrătoare.

 

2. Ce documente sunt necesare pentru repatrierea unui decedat?

Pentru repatrierea unui decedat sunt necesare următoarele acte:

  • pașaport mortuar
  • certificat de deces
  • certificat constatator al decesului
  • certificat de îmbălsămare
  • autorizația de transport funerar internațional
  • mașina funerară omologată
  • îmbălsămare sau seringa de conservare (în conformitate cu legislația țării în care a avut loc decesul)

 

3. Cine se ocupă de pregătirea actelor pentru transport și înmormântare?

Companiile de repatrieri decedați din România, care au experiență și expertiză în acest domeniu, vă oferă atât consultanță, cât și suport în pregătirea actelor pentru transportul funerar internațional și înmormântare.

 

4. De ce anume trebuie să ții cont atunci când apelezi la o firmă de repatrieri decedați?

Deoarece transportul funerar internațional este permis doar realizat de către o firmă de servicii funerare ce oferă acest tip de serviciu, ai nevoie să cunoști toate detaliile de care e bine să ții cont atunci când ești nevoit să apelezi la una. 

  • dacă ai cunoștințe care au apelat la serviciile unei firme de repatrieri, îți poți face o primă părere ținând cont de recomandările acestora;
  • întotdeauna solicită din partea firmei de repatrieri și o confirmare scrisă a discuțiilor pe care le-ați purtat telefonic, deoarece te va ajuta la momentul în care vă veți întâlni și veți stabili toate detaliile;
  • înainte de a lua o decizie, e bine să ai oferte de la cel puțin două firme astfel încât să poți compara serviciile oferite și prețurile aferente;
  • alegerea ta trebuie să aibă în vedere experiența, profesionalismul și seriozitatea firmei, și nu neapărat prețul; 
  • firma de repatrieri decedați trebuie să fie acreditată în țara în care a avut loc decesul;
  • firma de repatrieri decedați trebuie să aibă experiență în obținerea tuturor actelor necesare repatrierii;
  • flota de mașini funerare deținută de firma de repatrieri trebuie să conțină mașini autorizate pentru transport funerar și dotate corespunzător standardelor Uniunii Europene;
  • alegerea unei firme cu experiență, profesionistă și care oferă servicii funerare complete te va ajuta să eviți neplăceri legate de taxe ascunse sau suplimentare; sunt firme care îți prezintă un preț mai mic și ulterior adaugă alte taxe sau îți prezintă prețul fără TVA;
  • promptitudinea este un criteriu esențial; ai nevoie de o firmă care să reacționeze rapid la solicitarea ta, să fie receptivă și să se miște repede; în mod normal, dacă vorbim de o moarte naturală, repatrierea ar trebui să se poată efectua în 3 zile;
  • compania de repatrieri trebuie să îți ofere factura și dovada plății pentru toate serviciile oferite, ce îți vor fi necesare la obținerea ajutorului de deces;
  • nu în ultimul rând, ai nevoie de o firmă care să dea dovadă de transparență în comunicare, empatie și grijă față de decedat.

 

5. Ce presupune consultanța cu privire la repatrierea decedaților oferită de firmele de repatrieri?

Consultanța funerară cu privire la repatrierea unui decedat are în vedere sfaturile oferite de către compania de servicii funerare la care ai apelat referitoare la modul în care urmează a fi organizată procedura de repatriere: costuri repatriere, modalitate de transport, durata repatrierii, acte necesare, etc. De obicei, consultanța funerară este gratuită și, în funcție de profesionalismul și empatia firmei respective, poate constitui un prim criteriu de alegere pentru client. 

Casa Funerară Eterna Suceava Suceava | Ipoteşti, Suceava

Cu o vastă experiență în acest domeniu, pompe funebre Casa Funerară Eterna Suceava vă este alături și cu servicii pentru repatrieri decedați

6. Ce ar trebui să cuprindă un pachet de servicii de repatriere?

În mod normal, o companie cu experiență care oferă servicii repatriere a decedaților îți poate oferi:

  • compania are acreditare în țara în care a avut loc decesul
  • consultanță funerară gratuită în urma căreia să primești toate informațiile de care ai nevoie pentru a afla cum urmează a fi adus în țară trupul neînsuflețit al decedatului
  • întocmirea tuturor documentelor pentru persoana decedată ce sunt necesare în repatrierea acesteia (inclusiv traduceri, legalizări, apostilări)
  • obținerea documentelor de deces internaționale, precum și a pașaportului mortuar în vederea repatrierii în România
  • sicriu de repatriere și sicriu de lemn 
  • îmbălsămarea certificată a corpului, indiferent de țara unde a avut loc decesul;
  • transport funerar internațional și intern cu mașini funerare autorizate și dotate corespunzător
  • preluarea decedatului din zona cargo a aeroportului, dacă repatrierea s-a efectuat pe cale aeriană
  • transportul decedatului la o capelă din localitatea în care urmează a avea loc înmormântarea
  • factură pentru serviciile prestate și dovada plății, necesare în obținerea ajutorului de deces

 

7. Cine se ocupă de constatarea decesului în străinătate?

În orice țară din Comunitatea Europeană, constatarea decesului trebuie efectuată de către medic specialist în acest domeniu. Înainte ca medicul să facă această constare, familia trebuie să aștepte între 15 și 30 ore (nu mai mult de 30 ore), interval în care medicul este înștiințat cu privire la deces și emite certificatul specific, fără de care nu e posibil transportul funerar internațional. În cazul unei morți suspecte, eliberarea certificatului de constatare a decesului se poate desfășura cu întârziere și, implicit, și procesul de repatriere, deoarece este necesară autopsia medico-legală pentru stabilirea cauzei decesului.

 

8. Ce este și cum se obține pașaportul mortuar?

Documentul prin care o persoană decedată este repatriată, transportată în țara natală, și care însoțește sicriul pe toată durata transportului reprezintă pașaportul mortuar. Acesta este eliberat fie de către primăriile locale pe raza cărora a avut loc decesul, fie de către oficiile consulare ale țării natale a cetățeanului decedat. În situația în care se dorește incinerarea decedatului în țara în care a avut loc decesul, nu mai este nevoie de pașaport mortuar pentru transportul urnei cu cenușă.

 

9. Cum se eliberează certificatul de deces românesc în cazul decesului în străinătate?

Pe site-ul https://www.mae.ro găsești informațiile cu privire la eliberarea certificatului de deces românesc în situația în care decesul s-a produs în străinătate.

  • Decesul trebuie înregistrat la autorităţile locale din ţara respectivă;
  • Decesul poate fi înregistrat şi la ambasada sau consulatul României din ţara în care vă aflaţi (nu este obligatoriu);
  • Dacă ambasada sau consulatul României sunt notificate despre deces de autorităţile locale, acestea informează imediat Ministerul Administraţiei şi Internelor din România, care va anunţa familia asupra decesului cetăţeanului român;
  • Înregistrarea decesului la ambasada sau consulatul României permite eliberarea de către ambasadă sau consulat a unui certificat de deces românesc;

Atenţie! Eliberarea certificatului de deces românesc se poate face numai pe baza certificatului de deces eliberat iniţial de autorităţile locale din ţara respectivă şi pe baza altor documente prevăzute de legislaţia română.

  • Dacă înregistrarea decesului nu s-a făcut la ambasadă sau consulat, atunci certificatul de deces românesc va fi eliberat în ţară, de autorităţile române, pe baza certificatului de deces străin şi a altor documente prevăzute de legislaţia română;
  • Dacă decesul a fost cauzat de o acţiune violentă, atunci solicitaţi intervenţia autorităţilor locale de poliţie pentru investigarea cazului; efectuarea investigaţiilor poate întârzia procedura de transport a corpului neînsufleţit în România ;

Dacă aţi aflat despre deces în timpul în care vă aflaţi în România, notificaţi în scris Direcţia Relaţii Consulare a MAE.

 

10. Ce este și cum se obține ajutorul de deces în țările europene?

Conform https://europa.eu, ajutorul de deces va fi plătit de instituția din țara în care a fost asigurată persoana decedată, indiferent în ce țară din UE locuiesc persoanele îndreptățite să primească ajutorul.

repatrieri romania

11. Cum se transportă o persoană decedată? 

Conform https://lege5.ro, în articolul 29 privind transportul persoanelor decedate sunt specificate următoarele aspecte:

...

(2) Pentru aducerea în România a persoanelor decedate sunt necesare aprobarea oficiului consular al României din țara respectivă, aprobarea autorităților de sănătate publică din țara respectivă, precum și declarația de primire din partea administrației cimitirului în care are loc înhumarea….

(5) Transportul internațional al corpurilor persoanelor decedate din țară în străinătate se face pe baza unui pașaport de transport mortuar, eliberat de către autoritățile de sănătate publică județene, respectiv a municipiului București, în funcție de locul unde s-a produs decesul sau exhumarea.

(6) Transportul internațional al corpurilor persoanelor decedate se face în sicriu impermeabilizat, închis etanș, al cărui fund este acoperit cu un strat de 5 cm grosime din materiale absorbante (rumeguș, turbă), îmbibate într-o soluție dezinfectantă. Sicriul se depune într-o ladă din lemn, bine etanșeizată.

 

12. Ce este sicriul de zinc și de ce este necesar?

Sicriul de zinc reprezintă o cutie specială folosită pentru transportul corpului decedatului cu avionul, trenul sau mașina. Principala funcționalitate este menținerea corpului în timpul transportului pe termen lung și pentru a menține la interior eventuale bacterii și viruși. Cutia este ermetic închisă, fiind prevenit astfel procesul de descompunere a trupului. În cazul pandemiei actuale de coronavirus, acest sicriu este folosit pentru a nu răspândi boala. 

 

13. Ce se întâmplă dacă nu îți permiți costurile repatrierii?

În situația în care familia nu își permite să suporte cheltuiala cu repatrierea trupului celui decedat, autoritățile din România vor face toate demersurile pentru înhumarea sau incinerarea decedatului în țara în care a avut loc decesul. 

 

14. Ce căi de transport există pentru repatrierea unui decedat?

Repatrierea unui decedat se poate realiza pe cale aeriană sau pe cale rutieră.

 

15. Care sunt etapele repatrierii pe cale aeriană?

Trebuie menționat încă de la început că, deși pare a fi mult mai rapidă, repatrierea pe cale aeriană presupune o procedură mult mai dificilă, lungă și costisitoare.

Etapele repatrierii pe cale aeriană sunt următoarele:

  • contactarea firmei de repatrieri decedați care are acreditare în țara in care a avut loc decesul și care poate realiza repatriere pe cale aeriană
  • analiza ofertelor de transport cu avionul, selectarea celei optime, rezervarea zborului și achitarea serviciilor
  • contactarea de către firma de repatrieri din România a autorităților abilitate în vederea obținerii tuturor documentelor precum avize și certificate care sunt necesare pentru efectuarea transportului international funerar pe cale aeriană (certificat deces, pașaport mortuar etc)
  • preluarea trupului neînsuflețit de la morgă / azil / spital / locuință, îmbălsămarea acestuia și așezarea în sicriul de zinc și cel de lemn, necesare transportului funerar internațional (aceste operațiuni sunt efectuate fie de către o companie parteneră cu cea din România, fie de către alți specialiști aleși de către firma de repatrieri din România și monitorizați în permanență de către aceasta)
  • obținerea acordului de la poliția de frontieră și întocmirea formalităților de îmbarcare
  • depunerea sicriului în zona cargo a aeroportului cu 12-24 ore înainte de decolare
  • transportul aerian al sicriului în România
  • preluarea decedatului din zona cargo a aeroportului din România
  • transportul funerar intern al decedatului la o capelă din localitatea unde urmează a fi efectuată înmormântarea
  • înmânarea facturii și a dovezilor de plată a tuturor serviciilor către familia decedată

Funerar Trans Deta, Timiș

Oferim transport funerar internațional, repatriere decedați din Europa, servicii funerare la standarde europene

16. Care sunt etapele repatrierii pe cale rutieră?

Cea mai des utilizată și cea mai ieftină este repatrierea pe cale rutieră.

Etapele repatrierii pe cale rutieră / terestră sunt următoarele:

  • contactarea firmei de repatrieri decedați care are acreditare în țara in care a avut loc decesul 
  • întocmirea documentelor pentru transport funerar
  • preluarea trupului neînsuflețit de la morgă / azil / spital / locuință, îmbălsămarea acestuia și așezarea în sicriul de zinc și cel de lemn, necesare transportului funerar internațional
  • așezarea sicriului în mașina funerară autorizată pentru transportul funerar și dotată cu sistem frigorific
  • efectuarea transportului funerar propriu-zis până la destinația stabilită în pașaportul mortuar
  • predarea decedatului și a documentelor originale către familia acestuia
  • înmânarea facturii și a dovezilor de plată a tuturor serviciilor către familia decedată

 

17. Care sunt regulile privind repatrierea decedaților din America?

Conform https://losangeles.mae.ro , informațiile privind repatrierea decedaților români din America constau în următoarele aspecte:

  • Decesul trebuie înregistrat la autorităţile locale din S.U.A.;
  • Decesul poate fi înregistrat şi la ambasada sau consulatul României din S.U.A. (nu este obligatoriu);
  • Dacă oficiul consular al României la Los Angeles este notificat despre deces de autorităţile locale, acestea informează imediat Ministerul Afacerilor Externe care, prin intermediul Ministerului Administraţiei şi Internelor din România, va anunţa familia asupra decesului cetăţeanului român;
  • Înregistrarea decesului la consulat permite eliberarea de către acesta a unui certificat de deces românesc;

Atenţie! Eliberarea certificatului de deces românesc se poate face numai pe baza certificatului de deces eliberat iniţial de autorităţile locale din ţara respectivă şi pe baza altor documente prevăzute de legislaţia română;

  • Dacă înregistrarea decesului nu s-a făcut la ambasadă sau consulat, atunci certificatul de deces românesc va fi eliberat în ţară, de autorităţile române, pe baza certificatului de deces S.U.A. care trebuie să fie apostilat conform Convenției de la Haga din 5 oct. 1961 de către biroul secretarului de stat competent din S.U.A. şi a altor documente prevăzute de legislaţia română;
  • Dacă decesul a fost cauzat de o acţiune violentă, atunci solicitaţi intervenţia autorităţilor locale de poliţie pentru investigarea cazului; efectuarea investigaţiilor poate întârzia procedura de transport a corpului neînsufleţit în România;

Transportul corpului neînsufleţit în România se poate face numai în condiţiile prevăzute de legislaţia naţională a S.U.A. şi în conformitate cu regulile internaţionale aplicabile. Pentru transportul internaţional al corpurilor neînsufleţite este necesar paşaportul mortuar; paşaportul mortuar se eliberează conform procedurii descrisă la următorul link: http://losangeles.mae.ro/node/479.

În general, timpul necesar pentru efectuarea repatrierii este de 10 până la 14 zile, dar durata procedurilor depinde de circumstanțele decesului.

 

18. Cum se procedează în cazul în care persoana decedată și-a dorit incinerarea?

Dacă persoana defunctă și-a dorit să fie incinerată, se recurge imediat la incinerarea acesteia în țara în care a avut loc decesul, urmând ca familia să primească urna cu cenușă. Serviciul de repatriere a cenușei presupune ridicarea rămășițelor pământești și obținerea tuturor documentelor necesare pentru efectuarea acestui demers pentru transport funerar internațional

Transportul urnei cu cenușă nu necesită eliberarea unui pașaport mortuar. Este posibilă chiar și transportarea cenușei de către un membru al familiei, deoarece nu sunt condiții speciale de respectat în această privință. Totuși, este recomandat să apelezi la o firmă de repatrieri, deoarece aceasta te ajută nu numai în privința transportului, cât și a întocmirii tuturor procedurilor necesare incinerării.

 

19. Cum se repatriază persoanele decedate în străinătate din cauza noului coronavirus / covid 19?

În data de 09 aprilie 2021 Ministerul Sănătății a emis Ordinul Nr. 487 privind Protocolul Specific referitor la managementul în caz de deces al pacienților infectați cu noul coronavirus. Toate informațiile pot fi găsite pe link-ul http://legislatie.just.ro/Public/DetaliiDocument/240884 .

Am selectat câteva precizări legate de manipularea persoanelor decedate de care trebuie să țină cont firma de repatrieri, dar, în primul rând, trebuie specificat faptul că firma de repatrieri are nevoie de autorizație pentru preluarea și manipularea decedaților de Covid 19, care atestă că respectă toate normele legale și că dispune de mașinile și echipamentul corespunzătoare.

Extras din ordin: 

  • Atunci când decesul s-a produs ca urmare a infecției cu SARS-CoV-2, angajații serviciilor funerare care preiau decedatul de la domiciliu, unitatea sanitară în care a survenit decesul sau de la instituția de medicină legală în vederea înhumării vor respecta întocmai aceleași dispoziții ca și orice alt transportator sau persoană care manipulează decedatul, adică vor respecta aceleași măsuri de prevenire a transmiterii bolilor infectocontagioase și vor fi îmbrăcați obligatoriu în echipamentele individuale de protecție descrise anterior, conform metodologiei în vigoare.
  • Angajații serviciilor funerare nu vor deschide capacul sicriului și nu vor efectua manopere de cosmetizare sau de îmbălsămare asupra decedatului contaminat în urma infecției cu SARS-CoV-2.
  • Pentru angajații serviciilor funerare sunt obligatorii, după fiecare manipulare, îndepărtarea mănușilor și spălarea mâinilor cu apă caldă și săpun, urmată de dezinfecția cu produse biocide de tip TP1 destinate dezinfecției mâinilor prin frecare.
  • Mijloacele de transport folosite pentru transportarea decedaților vor fi dezinfectate cu produse biocide de tip TP2, după fiecare transport.

 

20. Sunt decontate de către stat cheltuielile de repatriere a decedaților pe teritoriul Uniunii Europene?

A existat în anul 2019 o propunere legislativă (L307) prin care statul român să deconteze costurile repatrierii cetățenilor români decedați pe teritoriul statelor membre UE, însă aceasta nu a fost încă aprobată.  

În practica internațională a statelor, inclusiv la nivelul Uniunii Europene, obligaţia de a suporta în mod necondiționat cheltuielile de repatriere a propriilor cetăţeni decedați în străinătate nu intră, de regulă, în domeniul de responsabilitate al statului, excepţia constituind-o cazul persoanelor trimise în misiune oficială pentru reprezentarea intereselor naționale, nu și în cazul celor care călătoresc pe cont propriu în afara frontierelor ţării de origine.

Se consideră că statului nu i se pot transfera obligații decurgând din libera opțiune a persoanelor fizice, prin exercitarea dreptului la liberă circulație și la muncă în străinătate. Sistemul social modern plasează astfel de facilități, de regulă, în cadrul raporturilor de asigurare, fără a greva bugetul public.

În situaţia în care nu s-a încheiat un asemenea contract de asigurare, iar familiile îndoliate nu beneficiază de mijloacele necesare repatrierii rămăşiţelor pământeşti, cel puțin în statele membre ale Uniunii Europene, reglementările în vigoare garantează respectul cuvenit defunctului, prevăzând posibilitatea înhumării sau incinerării pe plan local.

repatriere decedati

Sper că toate aceste întrebări și răspunsuri au acoperit o mare parte din informațiile de care aveai nevoie cu privire la repatrierea decedaților români în străinătate. 

Deși nimeni nu vrea să treacă printr-un asemenea moment, el se poate întâmpla și ai nevoie să știi ce trebuie să faci. Recomandarea cea mai importantă este de a apela la o firmă de repatrieri decedați cu experiență și profesionistă, care să te ajute cu tot ceea ce ai nevoie cu maximă responsabilitate astfel încât să poți beneficia la timp și așa cum îți dorești de acest serviciu.

Comentarii
Articole recomandate
10 întrebări frecvente despre parastase și pomeni

află răspunsul la cele mai frecvente întrebări legate de parastas și pomană

Ce documente sunt necesare autorizării prestatorilor de pompe funebre?

Află ce înseamnă pompe funebre, care sunt autorizațiile, documentele și actele necesare pentru a înființa o firmă de pompe funebre. Vezi detalii!

20 întrebări frecvente despre incinerarea umană

Incinerarea umană reprezintă o practică foarte veche în istoria omenirii. Vezi răspunsurile la cele mai frecvente 20 de întrebări legate de incinerare!