Ziua de 08 noiembrie este o zi de mare sărbătoare pentru creștinii ortodocși. La această dată Biserica cinstește Soborul Sfinților Arhangheli Mihail și Gavriil, conducătorii cetelor de îngeri și călăuzele sufletelor în drumul spre rai. Așadar, 8 noiembrie reprezintă atât praznicul Sfinților Arhangheli Mihail și Gavriil, cât și a tuturor cetelor îngerești care nu s-au despărțit de Dumnezeu. Este ultima mare sărbătoare a sfinților înainte de începerea Postului Crăciunului.

soborul rugaciune acatistul sfintilor arhangheli mihail si gavriil

În calendarul popular, cei doi îngeri se serbează trei zile - 8,9 și 10 noiembrie. Prima zi se numește capul Arhanghelului, a doua zi mijlocul Arhanghelului, iar a treia zi coada Arhanghelului.

În ţara noastră cultul Sfinţilor Mihail şi Gavriil este foarte răspândit. Numeroase sunt bisericile şi mănăstirile cu hramul Sfinţilor Arhangheli, numeroşi sunt şi credincioşii români care le poartă numele. 

Citește în continuare și află istoria și rolul arhanghelilor în religia ortodoxă, precum și tradițiile și superstițiile legate de această mare sărbătoare.

 

Istoria și rolul Arhanghelilor Mihail și Gavriil în religia ortodoxă

Prin cuvântul “arhanghel” se înțelege “mai mare peste îngeri” sau “cel dintâi dintre îngeri”. Iar “înger” înseamnă “vestitor”, pentru că îngerii vestesc pe pământ și fac cunoscută oamenilor voia lui Dumnezeu. Puterile cerești netrupești, potrivit Sfintei Scripturi și Sfintei Tradiții, se împart în nouă cete: Serafimii, Heruvimii, Tronurile, Domniile, Puterile, Stăpâniile, Începătoriile, Arhanghelii și Îngerii.

Sfinții Arhangheli sunt în număr de șapte: Mihail, Gavriil, Rafail, Salatiil, Uriil, Gudiil și Varahil, însă cei mai importanți dintre ei, cei mai cunoscuți și mai populari, sunt Sfinții Arhangheli Mihail și Gavriil. Acești șapte Arhangheli sunt pomeniți în cartea Apocalipsei ca fiind cele șapte duhuri care stau în fața Tronului Lui Dumnezeu (Cf. Apocalipsa 8, 2). (sursa: aici)

Sărbătoarea îngerilor a început a fi serbată încă din secolul al V-lea, răspândindu-se rapid în tot Răsăritul creștin. Conform Sfintei Scripturi, îngerii Îl iubesc pe Dumnezeu, Îl preamăresc și împlinesc voia Lui, ajutând totodată la apărarea și călăuzirea oamenilor. Deși la început toți îngerii au fost creați de Dumnezeu buni, acesta i-a testat vrând să le verifice loialitatea. Astfel, o parte din îngeri în frunte cu Lucifer, cel mai frumos și mai înzestrat dintre toți, s-au răzvrătit împotriva lui Dumnezeu. În momentul în care Satana a căzut împreună cu cei care l-au urmat în răzvrătirea lui, Arhanghelul Mihail ar fi spus: “Să luăm aminte! Să stăm bine, să stăm cu frică înaintea Celui ce ne-a făcut pe noi şi să nu cugetăm cele potrivnice lui Dumnezeu. Să luăm aminte ce au pătimit cei ce erau împreună cu noi zidiţi şi cum se împărtăşeau cu noi din dumnezeiasca lumină. Să luăm aminte cum, îndată, din lumină s-au prefăcut în întuneric pentru mândria lor şi din înălţime au fost aruncaţi jos, în adânc. Să luăm aminte, cum a căzut din cer luceafărul cel ce răsărea dimineaţa şi s-a sfărâmat pe pământ” (Vieţile Sfinţilor pe luna Noiembrie).

Astfel s-a întocmit soborul, adunarea și unirea tuturor îngerilor credincioși lui Dumnezeu, iar Arhanghelul Mihail a fost numit căpetenia tuturor îngerilor buni și bine făcătorul mântuirii oamenilor, iar Arhanghelul Gavriil mesagerul veștilor importante și făcătorul de bine al neamului omenesc.

 

Arhanghelul Mihail - Îngerul dreptății și adevărului

Numele Sfântului Arhanghel Mihail, Mi-cha-El în limba ebraică, înseamnă cine este ca Dumnezeu­­­­? (mi=cine, cha=ca, El=Dumnezeu). În iconografia noastră ortodoxă, Arhanghelul Mihail este reprezentat purtând în mână o sabie de foc, pentru că el pedepsește păcatul, pedepsește nedreptatea și apără pe cei drepți. El pedepsește popoare rele și apără popoare bune care împlinesc voia lui Dumnezeu. 

Ca înger al dreptății, al adevărului și al judecății, Arhanghelul Mihail reprezintă lucrarea lui Dumnezeu de corectare a oamenilor când greșesc, este cel ce ține treaz pe omul drept și nu-l lasă să confunde răul cu binele, minciuna cu adevărul, păcatul cu sfințenia, voia păcătosului cu voia lui Dumnezeu.

Cuvinte adresate de acesta: “să luăm aminte” au intrat în cultul ortodox și prin ele noi suntem chemați la trezire sufletească, la atenție duhovnicească, la discernământ asupra stării în care ne aflăm în Biserică.

 

Arhanghelul Gavriil - Îngerul harului

Numele Sfântului Arhanghel Gavriil, Gabriel în limba ebraică, înseamnă Dumnezeu este puterea mea. Biserica îl numește pe Sfântul Arhanghel Gavriil înger al harului, cel care reflectă în firea și în lucrarea sa bucuria și blândețea lui Dumnezeu.

Arhanghelul Gavriil este reprezentat în iconografia noastră purtând în mână o floare de crin alb, ca simbol al purității, al bucuriei și binecuvântării, pentru că el aduce neamului omenesc vestea cea bună a întrupării Fiului lui Dumnezeu, Care ne aduce mântuirea.

Sfântul Arhanghel Gavriil este ocrotitorul familiilor, ocrotitorul mamelor, ocrotitorul fecioarelor, ocrotitorul copiilor, ocrotitorul părinților care dau naștere copiilor, îi cresc în credință și îi pregătesc pentru mântuire și pentru viață veșnică. El este și ocrotitor al monahilor și monahiilor celor care viețuiesc în mănăstiri și în sihăstrie sau în pustie. (sursa: aici

Arhanghelul Gavriil anunță cu bucurie vestea cea bună a lui Dumnezeu pentru oameni. El a binevestit Fecioarei Maria în Nazaret că va naște pe Mântuitorul lumii, Iisus Hristos, Fiul lui Dumnezeu și, de asemenea, a vestit preotului Zaharia nașterea Sfântului Ioan Înaintemergătorul și Botezătorul Domnului.

 

Obiceiuri, tradiții și superstiții

Se obișnuiește ca în ziua de Sfântul Mihail și Gavril, sau în ajunul sărbătorii de Sfântul Mihail și Gavriil, să se împartă pomană pentru sufletele morților, aceste ofrande numindu-se popular “Moșii de Arhangheli”. Se împart în special fructe de toamnă: mere, pere, struguri, gutui, dar și vin, covrigi, pâine, colaci și dulciuri de post. În plus, mai sunt zone din țară unde gospodinele prepară colivă și colaci, merg la slujbă cu ele pentru ca preotul să le sfințească, iar apoi le împart celor nevoiași. 

Tradiția spune că în special cei care poartă numele celor doi sfinți ar trebui să dea de pomană în această zi sfântă pentru a avea parte de noroc, fericire și liniște sufletească. 

Există o superstiție care spune că este foarte important ca toți credincioșii să aprindă o lumânare pe 8 noiembrie, de Sfinții Mihail și Gavriil, pentru a avea parte de lumină pe lumea cealaltă, dar și pentru a atrage norocul în viața lor. 

În ziua de 8 noiembrie este interzis cu desăvârșire să lucrezi sau să faci treburi în casă, în curte sau pe câmp. Cine nu va respecta, se spune că va avea o moarte chinuită.

Ciobanii și proprietarii oilor fac turta mare din mălai, numită “turta arieților” (berbecilor), pentru a spori fecunditatea mioarelor. Această turtă se aruncă în ziua praznicului în mijlocul oilor și se dă drumul totodată berbecilor între oi. Dacă turta va pica cu fața în sus, la primăvară vor făta toate oile. Dacă va pica cu fața în jos, semn rău de oi sterpe fără rod.

 

Acatistul Sfinților Arhangheli Mihail și Gavriil

Condac 1:

Pe căpeteniile îngerilor Treimii, pe Mihail și Gavriil, să-i lăudăm noi toți, iubitorii de praznic, care ne acoperim cu ari­pile amândurora și din nevoile cele de multe feluri ne izbăvim, unuia grăind: bucură-te, slujitorule al Legii, iar altuia zicând: bucură-te, îngere al darului!

Icos 1:

Arhanghele Mihaile, mai-marele cetelor îngerilor celor fără de trup, creat ai fost de Dumnezeu, Ziditorul tuturor; de aceea, cu bucurie, laude de acest fel aducem ție:

Bucură-te, făptură a Minții celei ce a făcut lumea;

Bucură-te, revărsarea luminii celei mai înainte de lumină;

Bucură-te, cel ca focul, care stai aproape de Dumnezeire;

Bucură-te, slujitorule neostenit al Treimii;

Bucură-te, Duh înfocat și nematerial după asemănarea lui Dumnezeu;

Bucură-te, ființă nemuritoare, lăudătoare de Dumnezeu;

Bucură-te, apărătorule de foc al cerului;

Bucură-te, căpetenia oștii celei nematerialnice;

Bucură-te, luminătorule al cetelor celor bine mulțumitoare;

Bucură-te, arzătorule al duhului celui nemulțumitor;

Bucură-te, prin care firea îngerilor s-a întărit;

Bucură-te, prin care satana s-a surpat;

Bucură-te, Mihaile, slujitorule al Legii!

 

Condac 2:

Pe îngerii cei nemulțumitori văzându-i trufindu-se și din cerul cel înfocat căzând, o dumnezeiescule Mihaile, ca un rob mulțumitor stând, ai strigat: «Să stăm bine și să luăm aminte», cântând Sfintei Treimi: Aliluia!

Icos 2:

Gavriil, al minților celor ascunse și al tainelor Celui Preaînalt părtaș te-ai arătat, făcând mai înainte cunoscute cele ce aveau să fie și bunele vestiri de bucurie oamenilor spunându-le. Pentru aceasta, cu dorință mă grăbesc a-ți cânta ție:

Bucură-te, văzătorule al luminii celei necunoscute;

Bucură-te, părtașule al tainelor lui Dumnezeu;

Bucură-te, cel ce descoperi cele ascunse ale voinței;

Bucură-te, vestitorule de cele negrăite ale lui Dumnezeu;

Bucură-te, că strălucești cu mintea în știința cea ascunsă;

Bucură-te, că întru această știință înveți pe față pe oameni;

Bucură-te, slujitorule al bunelor vestiri dumnezeiești;

Bucură-te, vestitorul lucrurilor celor îmbucurătoare;

Bucură-te, arătarea multor neștiințe;

Bucură-te, că mai înainte ai cunoscut cele ce aveau să fie;

Bucură-te, prin care în lume s-a adus bucuria;

Bucură-te, prin care întristarea a fost îndepărtată afară;

Bucură-te, Gavriile, îngere al darului!

 

Condac 3:

Proorocului Daniel mai mult decât tuturor proorocilor ai arătat taina cea străină a venirii celei înfricoșătoare a lui Hristos și a iconomiei, preamare Gavriile; și pe el l-ai înțelepțit a cânta cu bucurie lui Dumnezeu: Aliluia!

Icos 3:

Având numirea de putere de la Dumnezeu, Mihaile, cu dumnezeiască minte puternic în războaie pururea te-ai arătat; și pe Iacov în luptă l-ai întărit ca să biruiască neamurile străine; pentru aceea mărim puterea ta, zicând:

Bucură-te, cel ce ești mai puternic decât focul;

Bucură-te, cel ce ești mai ascuțit decât văpaia;

Bucură-te, cel ce ai înecat oștile egiptenilor;

Bucură-te, cel ce ai învins cetele canaanenilor;

Bucură-te, că pe Moise și Aaron i-ai întărit;

Bucură-te, că pe Isus al lui Navi îndrăzneț l-ai făcut;

Bucură-te, cel ce deodată oștirea asirienilor ai tăiat;

Bucură-te, cel ce pe Simion al amoreilor l-ai lovit;

Bucură-te, pierzarea lui Og, împăratul Vasanului;

Bucură-te, pază a marelui Moise;

Bucură-te, prin care se pierd cei rău-credincioși;

Bucură-te, prin care dreptcredincioșii se înalță;

Bucură-te, Mihaile, slujitorule al Legii!

 

Condac 4:

Mihaile, căpetenie a îngerilor, roagă, cu solirile tale, pe Dumnezeu pentru noi care prealăudatul tău praznic cu dragoste îl cinstim, ca zilele noastre în fapte bune să le petrecem și ne învrednicește ca, viața cea mai bună dobândind, lui Dumnezeu împreună cu tine să-I cântăm: Aliluia!

Icos 4:

Venit-ai de la Cel Preaînalt, Gavriile, minte dumnezeiască, aducând Anei și lui Ioachim bunele vestiri de bucurie, cu dezlegarea sterpăciunii lor; pentru care, bucurându-ne, ție cu credință îți grăim:

Bucură-te, aducătorule al știrilor frumoase;

Bucură-te, cel care celor doritoare de prunci le aduci bucurie;

Bucură-te, cel ce ești rodire dată de Dumnezeu celor neroditori;

Bucură-te, naștere plăcută lui Dumnezeu, a celor fără de copii;

Bucură-te, că fericitului strămoș i-ai adus naștere mărită;

Bucură-te, că fericitei strămoașe i-ai dat odraslă pântecelui;

Bucură-te, cel ce dezlegi legăturile nașterii de prunci;

Bucură-te, cel care povățuiești darul celor ce se nasc;

Bucură-te, laudă a multor părinți;

Bucură-te, mângâierea maicilor celor bune;

Bucură-te, prin care crește neamul omenesc;

Bucură-te, prin care nașterea mai înainte se vestește;

Bucură-te, Gavriile, îngere al darului!

 

Condac 5:

Maria, Născătoarea de Dumnezeu și Doamna lumii venind în biserica Domnului, trimis ai fost, o, Gavriile, să-i aduci cu îngrijire hrană cerească și totdeauna ai deșteptat-o spre a cânta lui Dumnezeu: Aliluia!

Icos 5:

Pe strămoșii cei de demult, care se rugau lui Dumnezeu, i-ai mântuit din multe rele, o, Mihaile, iar poporului ales pururea i-ai fost înaintemergător; de aceea, într-acest fel grăim ție:

Bucură-te, cel ce pe Isaac de junghiere l-ai scăpat;

Bucură-te, cel ce pe Avraam de bucurie l-ai umplut;

Bucură-te, cel ce pe însetatul Ismail l-ai răcorit;

Bucură-te, străină mângâiere a Agarei celei ce plângea;

Bucură-te, stâlpul cel în chip de foc care pe Israel l-ai condus;

Bucură-te, norul cel aurit, care pe Israel în cale îl acopereai;

Bucură-te, că pe cei întâi-născuți ai evreilor i-ai păzit;

Bucură-te, că pe cei întâi-născuți ai egiptenilor i-ai omorât;

Bucură-te, laudă strălucită a evreilor;

Bucură-te, îngrădire tare a Legii;

Bucură-te, că pe popor din Egipt ai scos;

Bucură-te, că pe el la pământ bun l-ai adus;

Bucură-te, Mihaile, slujitorule al Legii!

 

Condac 6:

Când S-a pogorât în muntele Sinai Marele Dumnezeu, vrând să dea Lege evreilor, prin slujirea și mijlocirea ta, mare Mihaile, pe aceasta lui Moise o ai descoperit și l-ai învățat să cânte: Aliluia!

Icos 6:

Lui Zaharia celui sfințit care, odinioară, în locașul lui Dumnezeu, cerea scăpare și mântuire pentru popor, i-ai vestit, o, Gavriile, nașterea dumnezeiescului Înaintemergător. De aceea, de bunele tale vestiri spăimântându-ne, grăim ție acestea:

Bucură-te, cel ce ai vestit omenirii lucruri preaminunate;

Bucură-te, cel ce pe îngerul Tatălui l-ai arătat;

Bucură-te, grăire îmbucurătoare către Zaharia;

Bucură-te, dulce auzire pentru Elisabeta;

Bucură-te, că pe Botezătorul lui Hristos l-ai binevestit;

Bucură-te, că pe el, al doilea Ilie, mai înainte l-ai vestit;

Bucură-te, cel ce ai prevestit pe predicatorul pocăinței;

Bucură-te, trâmbița cea tare răsunătoare a candelabrului luminii;

Bucură-te, vestitorul începerii Darului;

Bucură-te, vestirea zorilor zilei;

Bucură-te, semnul mântuirii oamenilor;

Bucură-te, temelia împărăției cerurilor;

Bucură-te, Gavriile, îngere al darului!

 

Condac 7:

Dumnezeu Cuvântul, vrând mai înainte a Se întrupa pentru noi, taina aceasta numai ție, o, Gavriile, a încredințat-o și slujitor al acesteia te-a ales pe tine; iar tu, cugetând în sineți la minunea aceasta, cântai așa: Aliluia!

Icos 7:

Pe cei trei tineri de demult, din văpaia cuptorului i-ai scăpat, Mihaile arhanghele, arătându-te preamărit și luminat cu chipul și asemănarea lui Dumnezeu, încât de minunea aceasta tiranul s-a înspăimântat; de aceea grăim ție:

Bucură-te, stingerea focului celui nepotolit;

Bucură-te, ațâțarea văpăii celei pururea vii;

Bucură-te, scăparea tinerilor feciori;

Bucură-te, păzire a trupurilor celor neîntinate;

Bucură-te, că tu, cu înfățișarea ta, pe tiranul ai înfricoșat foarte;

Bucură-te, că tu pe Daniel proorocul l-ai împuternicit;

Bucură-te, cel ce ai răpit pe Avacum proorocul;

Bucură-te, că pe el în grabă l-ai dus la Babilon;

Bucură-te, învingerea cea tare a lui Ghedeon;

Bucură-te, înfrângerea cea strălucită a lui Madiam;

Bucură-te, prin care se întăresc credincioșii;

Bucură-te, prin care se înfricoșează tiranii;

Bucură-te, Mihaile, slujitorule al Legii!

 

Condac 8:

Străină minune, văzându-te pe tine Balaam vrăjitorul, și în urmă, David proorocul, la tine, o, fericite Mihaile, în grabă căzând, s-au închinat: unul de frică încremenind, iar celălalt lui Dumnezeu grăind: Aliluia!

Icos 8:

Ca un purtător de fulger atotstrălucit și atotvoios ai venit către cea plină de dar, Gavriile, aducându-i bunele vestiri de bucurie. Pentru aceasta și noi, bucurându-ne, te fericim pe tine, cântându-ți:

Bucură-te, vestitorule al bucuriei celei nesfârșite;

Bucură-te, dezlegătorule al blestemului celui de demult;

Bucură-te, ridicarea lui Adam celui căzut;

Bucură-te, mângâierea Evei celei întristate;

Bucură-te, înalt descoperitorule al întrupării Cuvântului;

Bucură-te, mărite cunoscător al pogorârii lui Dumnezeu;

Bucură-te, cel ce bucurându-te ai zis celei pline de dar: «Bucură-te»;

Bucură-te, cel ce ai dezlegat cu «Bucură-te» toată întristarea;

Bucură-te, stea care ai vestit Soarele;

Bucură-te, luminătorule, care ne-ai arătat lumina cea neapropiată;

Bucură-te, prin care lumea s-a luminat;

Bucură-te, prin care întunericul s-a desființat;

Bucură-te, Gavriile, îngere al darului!

 

Condac 9:

Nașterea Mântuitorului o ai vestit cu bucurie păstorilor celor ce privegheau, Gavriile, bucurându-te; și la închinarea Lui pe magi, ca o stea luminoasă, i-ai condus și pe toți i-ai înțelepțit a cânta Celui născut așa: Aliluia!

Icos 9:

Râvnitor și puternic apărător al Tesalonicului celui nou te-ai arătat, Mihaile, purtătorule de lumină și ajutător mare ești pururea popoarelor creștine, de multe nevoi scăpându-le și îndemnându-le a cânta ție:

Bucură-te, cetatea poporului celui nou;

Bucură-te, tăria neamurilor creștine;

Bucură-te, cel ce pe apostoli de multe ori i-ai întărit;

Bucură-te, cel ce pe martiri tari i-ai făcut;

Bucură-te, că pe Petru din legături și din închisoare l-ai slobozit;

Bucură-te, că tu pe Irod îndată l-ai omorât;

Bucură-te, al Bisericii păzitor neînvins;

Bucură-te, cel ce ești asupra ereticilor secure cu două ascuțișuri;

Bucură-te, întărire puternică a cuvioșilor;

Bucură-te, sprijin luminat al ierarhilor;

Bucură-te, prin care se lățește credința;

Bucură-te, prin care se micșorează rătăcirea;

Bucură-te, Mihaile, slujitorule al Legii!

 

Condac 10:

Sfârșitul a toată lumea când se va face, Mihaile, trâmbița cea mai de pe urmă vei trâmbița, după care morții din pământ, sculându-se, cu frică vor sta înaintea judecătorului nepărtinitor, cântând împreună cu tine cântarea: Aliluia!

Icos 10:

Totdeauna numele tău, o, Gavriile, purtătorule de lumină, arată luminat înălțimea rânduielii tale, căci, după chemarea lui Dumnezeu, te-ai arătat cu cuviință slujitor vrednic al Cuvântului, Dumnezeu-Omului; de aceea, cu laude te fericim, grăind:

Bucură-te, prin care logodnicul în taină s-a învățat;

Bucură-te, prin care Fecioara de dânsul a fost luată;

Bucură-te, cel ce numele lui Iisus mai înainte l-ai spus;

Bucură-te, cel ce ai vestit mântuirea lumii;

Bucură-te, că logodnicului Iosif i-ai descoperit taina;

Bucură-te, că pe Iisus în Egipt L-ai scăpat;

Bucură-te, cel ce pe Hristos din Egipt înapoi L-ai chemat;

Bucură-te, cel ce ai vestit că El va locui în cetatea Nazaret;

Bucură-te, cel ce pe credincioșii magi, taina i-ai învățat;

Bucură-te, că pe dânșii de Irod i-ai scăpat;

Bucură-te, prin care Iisus a fost păzit;

Bucură-te, prin care Irod a fost luat în râs;

Bucură-te, Gavriile, îngere al darului!

 

Condac 11:

Deasupra pietrei mormântului celui primitor de Viață, șezând îmbrăcat în alb și ca fulgerul strălucind, Gavriile, învie­rea lui Hristos ai binevestit femeilor, zicând lor «nu plângeți» și cântând cântarea: Aliluia!

Icos 11:

Făclie lumii ești, Mihaile arhanghele, strălucind mințile credincioșilor și povățuindu-le către cunoștința cea dumneze­iască și către mântuire, luminând și mântuind de răutățile amăgitoare pe toți care grăiesc:

Bucură-te, apărătorule al tuturor credincioșilor;

Bucură-te, făcătorule al multor feluri de minuni;

Bucură-te, neîmpuținată tămăduire a bolnavilor;

Bucură-te, grabnică scăpare a celor din robie;

Bucură-te, cel ce ai apărat Mănăstirea Dochiarului;

Bucură-te, că pe aceasta o ai izbăvit de năvălirea saracinilor;

Bucură-te, scăparea tânărului celui afundat;

Bucură-te, arătarea aurului celui ascuns;

Bucură-te, cel ce ai făcut să izvorască izvor de aghiasmă;

Bucură-te, cel ce pe apă faci minuni;

Bucură-te, înfrumusețătorul Bisericii creștine;

Bucură-te, ajutătorul Bisericii acesteia;

Bucură-te, Mihaile, slujitorule al Legii!

 

Condac 12:

Dar dumnezeiesc dăruiește celor ce serbează cu dragoste ziua amintirii tale, Mihaile, și celor ce te cheamă pe tine la ieșirea lor din viață arată-te ajutător și mai ales păzește-ne pe noi, cei ce în biserica ta cântăm: Aliluia!

Icos 12:

De la tine, o, îngere al darului, învățându-ne a cânta în psalmi laude de bucurie dumnezeieștii întrupări, ție cele de mulțumire cu dor cântăm și ca unui bun vestitor, mărindu-te, așa-ți grăim:

Bucură-te, bucuria celor întristați;

Bucură-te, păzitorul celor asupriți;

Bucură-te, bogăția nefurată a săracilor;

Bucură-te, liman de mântuire al celor ce înoată;

Bucură-te, armă prea puternică a credincioșilor;

Bucură-te, laudă preamărită a preoților evlavioși;

Bucură-te, întăritorule al mănăstirilor;

Bucură-te, îngrijitorule minunat al bisericii acesteia;

Bucură-te, apărătorule al celor ce pe tine te măresc;

Bucură-te, preabunule aducătorule de bucurie al sufletelor;

Bucură-te, binecuvântare dumnezeiască a credincioșilor;

Bucură-te, bună povățuire a călugărilor;

Bucură-te, Gavriile, îngere al darului!

 

Condac 13:

O, dumnezeieștilor căpetenii ale îngerilor, Mihaile și Gavriile, care stați aproape de scaunul lui Dumnezeu, laudele acestea ale noastre, ca banul văduvei primindu-le, de gheenă ne izbăviți pe noi, ca împreună cu voi să cântăm: Aliluia! Acest Condac se zice de trei ori.

 

Apoi se zice iarăși Icosul întâi: Arhanghele Mihaile, mai-marele... și Condacul întâi: Pe căpeteniile îngerilor...

Icos 1:

Arhanghele Mihaile, mai-marele cetelor îngerilor celor fără de trup, creat ai fost de Dumnezeu, Ziditorul tuturor; de aceea, cu bucurie, laude de acest fel aducem ție:

Bucură-te, făptură a Minții celei ce a făcut lumea;

Bucură-te, revărsarea luminii celei mai înainte de lumină;

Bucură-te, cel ca focul, care stai aproape de Dumnezeire;

Bucură-te, slujitorule neostenit al Treimii;

Bucură-te, Duh înfocat și nematerial după asemănarea lui Dumnezeu;

Bucură-te, ființă nemuritoare, lăudătoare de Dumnezeu;

Bucură-te, apărătorule de foc al cerului;

Bucură-te, căpetenia oștii celei nematerialnice;

Bucură-te, luminătorule al cetelor celor bine mulțumitoare;

Bucură-te, arzătorule al duhului celui nemulțumitor;

Bucură-te, prin care firea îngerilor s-a întărit;

Bucură-te, prin care satana s-a surpat;

Bucură-te, Mihaile, slujitorule al Legii!

 

Condac 1:

Pe căpeteniile îngerilor Treimii, pe Mihail și Gavriil, să-i lăudăm noi toți, iubitorii de praznic, care ne acoperim cu ari­pile amândurora și din nevoile cele de multe feluri ne izbăvim, unuia grăind: bucură-te, slujitorule al Legii, iar altuia zicând: bucură-te, îngere al darului!

 

Rugăciune către Sfinții Arhangheli Mihail și Gavriil

“Dumnezeule Atotputernic, trimite-Ți Arhanghelul Tău, Mihail, spre ajutorul robului Tău (se rostește numele). Să-l scoată din mâna vrăjmașilor văzuți și nevăzuți. O, mare Arhanghel Mihail revarsă mir bun asupra robului lui Dumnezeu (se rostește numele). Arhanghele Mihail, tu ești căpetenia cetelor îngerești. Ești voievod al puterilor cerești, al heruvimilor, al serafimilor și al tuturor îngerilor. Fii mie păzitor, ajutător la nevoie, în singurătate, la drum și pretutindeni. Izbăvește-mă, mare Arhanghel, de toate înșelăciunile viclene ale diavolului. Și auzi-mă pe mine, păcătosul (se rostește numele). Mă rog ție și chem numele tău cel sfânt. Grăbește-te spre ajutorul meu și auzi rugăciunea mea!

 

Sfinților Arhangheli, rugați-vă pentru noi!

Pe toți cei ce-mi stau împotrivă biruiește-i cu puterea cinstitei și de viață făcătarei Cruci, cu rugăciunile Preasfintei Născătoarei de Dumnezeu, cu ale sfinților îngeri și cu ale Sfinților Apostoli. Apară-mă de cutremure, de potop, de războaie, de orice rău și izbăvește-mă de cel viclean, acum și pururea și în vecii vecilor. Amin.

Sfânt Arhanghel Gabriel, Înger al Încarnării, deschide-ne urechile spre avertismentele blânde și chemările calde ale Domnului! Te conjurăm să fii mereu înaintea noastră, ca să înțelegem mai bine Cuvântul lui Dumnezeu, ca să Îl servim mai bine și să ne supunem mai bine Voinței Lui și ca să îndeplinim mai bine ceea ce El așteaptă de la noi. Ajută-ne să rămânem treji pentru ca atunci când Domnul va veni să nu ne găsească adormiți! Amin!”

 

​​Cifra 8 - simbolul vieții veșnice

Pomenirea Sfinților Îngeri se face în ziua a opta din luna Noiembrie, pentru că cifra 8 este simbolul vieții veșnice. Biserica a fixat ca zi de pomenire a Sfinților Îngeri data de 8 noiembrie, pentru că aceasta are o legătură deosebită cu data de 8 septembrie, când sărbătorim Nașterea Maicii Domnului. Din data de 8 septembrie, până în data de 8 noiembrie sunt exact nouă săptămâni, după numărul celor nouă cete îngerești. Tot în această zi are loc și sărbătoarea instituției naționale a Jandarmeriei Române, care are ca ocrotitori pe Sfinții Arhangheli Mihail și Gavriil. 

Dacă vrei să ne transmiți părerea ta referitoare la acest articol sau ai o idee pe care dorești să ne-o împărtășești, lasă-ne un comentariu mai jos. 

Comentarii
Articole recomandate
Rugăciuni pentru iertarea păcatelor celor adormiți

citeste o rugăciune pentru iertarea păcatelor și mântuirea celor adormiți sau pentru bunul sfârșit al vieții

Rugăciuni de mulțumire

fii recunoscător pentru binefacerile primite, citește cele mai puternice rugăciuni de mulțumire către Maica Domnului, Dumnezeu, Îngerul Păzitor, Sfânta Treime și alți Sfinți

Parastasul de 40 zile în religia ortodoxă

afla semnificația parastasului de 40 zile, ce se dă de pomană, când se face și ce se pregătește pentru biserică și cimitir