Ce presupune repatrierea decedaților din străinătate?

Fenomenul imigrațional al românilor este unul în creștere și acest lucru este cauza situației economice a României și a nivelului de trai. Cu toții ne dorim să ne putem întreține familia, să oferim copiilor o educație bună și să avem o bătrânețe liniștită. Din păcate, sunt situații în care cei plecați să câștige o pâine pentru familie nu se mai întorc în viață fie din cauza unui accident, fie din cauza problemelor de sănătate.

Raportul de activitate pe anul 2019 elaborat de Ministerul pentru Românii de Pretutindeni privind numărul total al românilor din străinătate indică un număr de 9,7 milioane, dintre care aproximativ 5,6 milioane se află în Diaspora.

repatrierea romanilor decedati

Vestea morții unei rude sau a unui prieten aflat în străinătate este și mai dură având în vedere kilometrii care te despart de acesta și gândul că vrei să îl conduci pe ultimul drum. Pentru a aduce înapoi acasă trupul neînsuflețit al unei persoane decedate în străinătate este recomandat să apelezi la servicii repatriere oferite de firme cu experiență, care știu ce anume este de făcut într-o asemenea situație.

 

Ce prevede legea funerară actuală referitor la transportul decedaților români din străinătate?

Pe site-ul https://www.mae.ro regăsești informațiile de care ai nevoie pentru a ști ce ai de făcut dacă te confrunți cu un deces în familie, deces ce a avut loc în afara țării. 

 

  • Decesul trebuie înregistrat la autorităţile locale din ţara respectivă;
  • Decesul poate fi înregistrat şi la ambasada sau consulatul României din ţara în care vă aflaţi (nu este obligatoriu);
  • Dacă ambasada sau consulatul României sunt notificate despre deces de autorităţile locale, acestea informează imediat Ministerul Administraţiei şi Internelor din România, care va anunţa familia asupra decesului cetăţeanului român;
  • Înregistrarea decesului la ambasada sau consulatul României permite eliberarea de către ambasadă sau consulat a unui certificat de deces românesc;

 

Atenţie! Eliberarea certificatului de deces românesc se poate face numai pe baza certificatului de deces eliberat iniţial de autorităţile locale din ţara respectivă şi pe baza altor documente prevăzute de legislaţia română;

 

  • Dacă înregistrarea decesului nu s-a făcut la ambasadă sau consulat, atunci certificatul de deces românesc va fi eliberat în ţară, de autorităţile române, pe baza certificatului de deces străin şi a altor documente prevăzute de legislaţia română;
  • Dacă decesul a fost cauzat de o acţiune violentă, atunci solicitaţi intervenţia autorităţilor locale de poliţie pentru investigarea cazului; efectuarea investigaţiilor poate întârzia procedura de transport a corpului neînsufleţit în România ;

 

Dacă aţi aflat despre deces în timpul în care vă aflaţi în România, notificaţi în scris Direcţia Relaţii Consulare a MAE, adresa de e-mail: drco@mae.ro

 

Informatiile detaliate privind transportul persoanelor decedate în afara țării le găsești în Legea nr. 102 din 2014, secțiunea a 9-a, articolele 28 și 29 http://legislatie.just.ro/Public/DetaliiDocument/159790

 

Articolul 28

(1) Transportul persoanelor decedate în vederea înhumării în aceeași sau în altă localitate se face în sicrie cu capac, cu autovehicule special amenajate în acest scop, care respectă prevederile normelor sanitare și antiepidemice.

(2) Transportul persoanelor decedate din cauza unor boli contagioase se poate face numai pe baza certificatului eliberat de un medic specialist în medicină legală sau anatomie patologică și a adeverinței de înhumare eliberate de autoritatea administrației publice locale.

 

Articolul 29

(1) Pentru transportul persoanelor decedate în străinătate sunt necesare acordul autorităților din țara respectivă, precum și aprobarea instituției de sănătate publică competente din unitatea administrativ-teritorială în care a avut loc decesul.

(2) Pentru aducerea în România a persoanelor decedate sunt necesare aprobarea oficiului consular al României din țara respectivă, aprobarea autorităților de sănătate publică din țara respectivă, precum și declarația de primire din partea administrației cimitirului în care are loc înhumarea.(...)

(5) Transportul internațional al corpurilor persoanelor decedate din țară în străinătate se face pe baza unui pașaport de transport mortuar, eliberat de către autoritățile de sănătate publică județene, respectiv a municipiului București, în funcție de locul unde s-a produs decesul sau exhumarea.

(6) Transportul internațional al corpurilor persoanelor decedate se face în sicriu impermeabilizat, închis etanș, al cărui fund este acoperit cu un strat de 5 cm grosime din materiale absorbante (rumeguș, turbă), îmbibate într-o soluție dezinfectantă. Sicriul se depune într-o ladă din lemn, bine etanșeizată.

 

Acte necesare pentru repatrierea decedaților și transportul funerar

 

Statistica spune că anual, în medie, peste 2500 de români își pierd viața în străinătate și sunt repatriați în România. Atunci când primești vestea că o rudă sau un membru din familie a decedat în străinătate, ai o mulțime de decizii de luat și problema este că trebuie să te miști și destul de repede. Repatrierea se poate realiza și în absența unui membru al familiei, însă este absolut necesară contractarea unei agenții de repatrieri funerare care te va ajuta cu procurarea actelor necesare repatrierii.

Iată care sunt documentele necesare pentru repatrierea trupului neînsuflețit:

 

  • adeverința de înhumare
  • certificat medical de deces eliberat de medicul constatator din țara respectivă legalizat și apostilat (sau de la spital sau de la morgă) 
  • certificatul de îmbălsămare
  • pașaportul de transport mortuar
  • autorizația de transport funerar internațional, eliberată de la autoritățile locale pentru mașina funerară

 

Ce este pașaportul mortuar?

 

Documentul prin care o persoană decedată este repatriată, transportată în țara natală, și care însoțește sicriul pe toată durata transportului reprezintă pașaportul mortuar. Acesta este eliberat fie de către primăriile locale pe raza cărora a avut loc decesul, fie de către oficiile consulare ale țării natale a cetățeanului decedat. În momentul în care trupul neînsuflețit ajunge în România, pașaportul mortuar împreună cu celelalte documente specifice repatrierii este înmânat autorităților de pe raza sectorului unde va avea loc înmormântarea pentru a fi eliberat certificatul de deces românesc.

În situația în care se dorește incinerarea decedatului în țara în care a avut loc decesul, nu mai este nevoie de pașaport mortuar pentru transportul urnei cu cenușă.

 

Ce poate face personalul consular al României:

  • poate înregistra decesul la ambasadă sau consulat și poate elibera un certificat de deces românesc (pe baza certificatului de deces emis de autoritățile locale și a altor documente prevăzute de legislația română);
  • poate oferi informații privind procedurile care trebuie urmate în caz de deces, precum și coordonate de contact ale caselor funerare care se ocupă de incinerarea sau de îmbălsămarea și transportul corpului neînsuflețit;
  • poate elibera pașaportul mortuar necesar transportului internațional al corpului neînsuflețit.

Ce nu poate face personalul consular al României:

  • nu poate desfășura anchete sau investigații în legătură cu decesul pe teritoriul unui stat străin;
  • nu poate plăti costurile de incinerare sau de înhumare și nici pe cele de transport al corpului neînsuflețit în România;
  • nu poate acoperi eventuale datorii sau angajamente rămase neonorate ale persoanei decedate

 

Cât costă repatrierea?

 

Ministerul Român de Externe informează că, pentru repatrierea trupurilor românilor decedați în străinătate în Europa, costurile pornesc de la 3.000 de euro, iar dacă este vorba de America sau Orientul Îndepărtat, se ajunge până la 15.000 de euro pentru aducerea în ţară a celor morţi.

 

Costurile pentru repatrierea decedaților diferă în funcție de:

 

  • distanța dintre localitatea unde a avut loc decesul și localitatea unde va avea loc înmormântarea
  • costul necesar eliberării documentelor
  • costul sicriului de lemn, special pentru transportul internațional
  • costul sicriului de zinc obligatoriu
  • costuri pentru sigilare sicriu, îmbălsămare și îmbrăcare decedat

 

Totodată, trebuie specificat faptul că transportul funerar internațional presupune fie repatriere pe cale terestră, pe cale aeriană, fie repatrierea cenușei. Acestea sunt variantele de repatriere dintre care familia îndoliată poate alege și, evident, costurile sunt diferite în fiecare caz în parte.

 

Cum sunt repatriate trupurile neînsuflețite ale decedaților? 

 

Colaborarea cu o agenție de pompe funebre pentru înmormântarea unei persoane dragi este extrem de importantă, deoarece nu îți vei mai face nicio grijă în ceea ce privește birocrația legată de întocmirea actelor necesare, obținerea ajutorului de stat, manipularea decedatului etc. Cu atât mai mult, atunci când vestea morții vine din afara țării și ești cuprins de griji privind modul în care vei putea să aduci în țară trupul neînsuflețit, serviciile funerare de repatriere oferite de anumite agentii de pompe funebre sunt de mare ajutor. Tot ce trebuie să faci este să contactezi o asemenea firmă de îndată ce primești crunta veste, iar aceasta se va ocupa imediat de toate procedurile specifice repatrierii.

 

Companiile cu experiență în serviciile de repatriere îți pot oferi serviciile complete cu privire la transportul funerar internațional al decedatului datorită faptului că acestea colaborează la rândul lor cu companii aeriene, consulate, ambasade sau alte instituții astfel încât trupul neînsuflețit al decedatului să ajungă în siguranță și la timp în țară.

 

Repatrierea pe cale terestră

 

Acest tip de transport funerar se efectuează de la adresa unde se află trupul neînsuflețit și până la adresa unde acesta va fi înmormântat. Serviciul de repatriere presupune ridicarea decedatului de la domiciliu / azil / spital / morgă și depunerea acestuia într-un sicriu special căptușit cu zinc. Mașinile cu care sunt transportați decedații sunt dotate cu sisteme speciale de control al temperaturii pentru conservarea trupului. Firma de repatrieri se ocupă și de întocmirea tuturor documentelor, avizelor și certificatelor necesare repatrierii. 

Din punct de vedere al costurilor, acest tip de repatriere este mai ieftin, presupune mai puține acte de întocmit și se rezolvă mai rapid.

 

Repatrierea pe cale aeriană

 

La fel ca și în cazul repatrierii pe cale terestră, acest tip de repatriere presupune preluarea decedatului de la domiciliu / azil / spital / morgă și depunerea acestuia într-un sicriu special căptușit cu zinc adecvat pentru transportul internațional. Firma de repatrieri se va ocupa de rezervarea zborului pentru transportul aerian precum și de transportul la aeroportul apropiat. Totodată, întocmirea tuturor actelor și avizelor necesare repatrierii cad tot în sarcina firmei de repatrieri,

 

Repatrierea cenușei

 

Acest serviciu include ridicarea rămășițelor pământești, obținerea tuturor documentelor necesare, relația cu autoritățile abilitate și expedierea către o adresă de destinație. Sunt firme de repatrieri care se pot ocupa chiar și de organizarea incinerării și să asigure o urnă pentru cenușă. Spre deosebire de transportul funerar al trupului, aducerea urnei în țară nu necesită eliberarea unui pașaport mortuar. Mai mult, o persoană poate transporta urna chiar în mașina proprie. Cu toate acestea, varianta cea mai bună rămâne, cu siguranță, cea a contractării unei firme specializate, care se poate asigura nu doar de transportul în siguranță al urnei, ci și de toate celelalte proceduri formale necesare incinerării.

 

În concluzie, dacă vă aflați în neplăcuta situație de a avea nevoie de repatrierea unui membru din familie sau a unei rude decedate în străinătate, cea mai sigură și eficientă soluție este apelarea la o firmă de repatriere decedați cu experiență care vă va ajuta cu toate demersurile necesare.